Otaparkin pysäköintimaksu alenee – lisäuudistuksia Otaniemen kampuksen pysäköintiin

Helmikuun puolivälissä otetaan käyttöön uusia uudistuksia kampuspysäköinnissä. Muun muassa pysäköintitalo Otaparkin pysäköintimaksu alenee.
Kuva: Mikko Aho / ACRE

Otaniemen kampuksella vuoden 2024 alusta pilotoituihin uusiin pysäköintikäytäntäntöihin tehdään muutoksia kerättyjen kokemusten ja saadun käyttäjäpalautteen perusteella. Uudet muutokset ja parannukset tulevat voimaan 15. helmikuuta 2024.

Otaparkin pysäköintimaksu alenee merkittävästi

Keskeisin muutos on Otaparkki-pysäköintitalon pysäköintimaksun aleneminen ja yhtenäistäminen muun kampuspysäköinnin hinnoitteluun. Uudistuksen myötä Otaparkin kuukausimaksu laskee 45 euroon* ja tuntikohtainen veloitus yhteen euroon*. Jatkossa alueet kuuluvat myös saman Easypark/Parkman-koodin alle, koodi löytyy pysäköintialueilta sekä sovelluksesta pysäköinnin yhteydessä. Tällöin myös kuukausipaketin ostaneet kampuksen käyttäjät voivat vaikka päiväkohtaisesti joustavasti valita, pysäköivätkö ulkopaikoille vai pysäköintitaloon. Pysäköinti on maksullista maanantaista perjantaihin klo 8-18.

Otaparkkia, kuten myös samanhintaisia kampuksen maksullisia ulkopysäköintialueita, voivat käyttää kaikki kampuksella kävijät. Pysäköintitalo sijaitsee osoitteessa Sähkömiehentie 3, ja siellä on tilaa yli 250 ajoneuvolle sekä 22 sähköautojen latauspaikkaa.

Pysäköintitalon kuukausipysäköinnistä helmikuussa aiemman korkeamman hinnan maksaneisiin käyttäjiin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä hyvitysjärjestelyiden osalta.

Sujuvampaa kampuspysäköintiä pienin parannuksin

Dipolin sekä Nanotalon edustalta osa aiemmin maksullisiksi muutetuista pysäköintipaikoista palautetaan takaisin Aalto-yliopiston henkilökunnan käyttöön "yliopiston luvalla" -paikoiksi, vastaten näin paremmin yhteisön tarpeita. Pieniä säätöjä on luvassa myös Rakentajanaukion 4:n edustalla sekä Otakaari 3:n ja Otakaari 5:n pysäköintialueilla, jotta pysäköinti palvelisi myös lyhytaikaisia vierailijoita mahdollisimman hyvin.

Huomioitavaa myös on, että Aalto-yliopiston henkilöstön ei tarvitse maksaa kampuspysäköinnistä sähköautojen latauspaikoilla Dipolin, Oppimiskeskuksen ja Maarintie 8:n alueilla, ainoastaan latauksesta peritään maksu. Tämä on selkeästi merkitty liikennemerkein latauspaikkojen yhteyteen.

Tulevat muutokset on suunniteltu vastaamaan Otaniemen kampuksen käyttäjien tarpeita ja toiveita paremmin. Uudistusten toivotaan lisäksi parantavan kampuksen saavutettavuutta ja käyttömukavuutta.

*=hintoihin lisätään mahdollinen palveluntarjoajan (EasyPark / Parkman) palvelumaksu

Kartta pysäköintipaikoista

Lisätietoja pysäköinnistä: