KotiCharge -sähköautojen latauspisteen pilotti käynnistyy Otaniemen kampuksella

Uudenlaisen latausratkaisun pilotointi tarjoaa Aalto-yliopiston pysäköintiluvan haltijoille spot-hinnoitteluun perustuvan sähköautojen latauksen sekä osallistumisen uuden teknologian ja palveluiden kehittämiseen. KotiCharge -latauspiste sijaitsee Sähkömiehentie 4:n pysäköintipaikalla.
Latauspiste Sähkömiehentie 4:n pysäköintipaikalla. Kuva: Antti Säynäjoki / ACRE

A Gridissä toimiva, sähköautojen latausratkaisuja kehittävä start-up yritys KotiCharge on kehittänyt latausratkaisun, jossa 11 kW lataustehoa sähköautoille voidaan tarjota moottorinlämmitystolpissa ilman merkittäviä järjestelmäuudistuksia.

Pilotin tavoitteena on todentaa KotiCharge-latausratkaisun toimivuus. Siihen sisältyy ydinteknologian, latausnopeuden sekä kuormanhallinnan toiminnanvarmennukset. Yliopiston sähköasiantuntijat sekä KotiCharge varmistavat latausratkaisun turvallisuuden ja perustoiminnallisuuden ennen pilotin aloittamista. Pilotin kesto on yksi vuosi.

Ratkaisun kuormanhallinta mahdollistaa teknisesti latauslaitteiden ja moottorinlämmittimien älykkään käytön samassa verkossa. Ratkaisussa käytetään Type2-latausliittimiä ja järjestelmä tukee spot-perusteista sähkön hinnoittelua. Asennusten resurssitehokkuus ja älykkäät lataus- ja laskutusratkaisut mahdollistavat sekä merkittävästi pienemmät investointikustannukset kiinteistön omistajalle että edullisemman lataushinnan käyttäjille.

Latauspisteen sijainti merkittynä kartalle punaisella.

Uusi latauspiste nyt testattavana

Uusi latauspiste sijaitsee Aalto Works -korttelissa, Sähkömiehentie 4:n pysäköintipaikalla. Pilotti tarjoaa Aalto-yliopiston pysäköintiluvan haltijoille sähkön spot-hinnoitteluun perustuvan sähköautojen latauksen sekä osallistumismahdollisuuden uuden teknologian ja palveluiden kehittämiseen.

Latausratkaisu tukee spot-hinnoittelua ja lataussähkön hinta on pilotin alkaessa Nordpoolin spot-hinta + 0,10 euroa / kWh. Hinnoittelua päivitetään tarpeen mukaan pilotin edetessä. Latauspisteen käyttöä varten tulee rekisteröidä käyttäjätili KotiCharge -sovellukseen, joka on tällä hetkellä saatavilla Google Play -kaupasta ja App Storesta. Tämän jälkeen käyttäjä voi sovelluksen kautta valita laturin, aloittaa ja päättää latausistunnon sekä maksaa siitä.

Lisätietoja antaa:

KotiCharge [email protected]
ACRE [email protected]

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.