Korkeakouluaukion viheralueen parannustyöt alkavat

Korkeakouluaukion viheralueen muutos- ja parannustyöt käynnistyvät kesäkuussa. Paikalle rakentuu monimuotoisen luonnon keidas.
Korkeakouluaukion viheralue Raide-Jokerin linjan ja jalkakäytävän välissä. Kuva: Milla Uusitalo / ACRE

Kandidaattikeskuksen, Oppimiskeskuksen ja A Blocin keskiössä olevaa Korkeakouluaukion viheraluetta muokataan ja parannetaan kesän aikana. Tällä hetkellä paikalla olevat vanhat lehmusten lyhyet rungot jäävät paikalle versoamaan, ja niiden yhteyteen rakennetaan lisäksi paikalta kaadetuista rungoista lahopuutaideteos. Viheralueelle puiden juureen tullaan istuttamaan kampusluonnon monimuotoisuutta lisääviä kasveja, jotka myös monipuolistvat alueen lajikirjoa ja tuovat kontrastia A Blocin edustan urbaaniin ympäristöön.

Yhteistyössä ACREn kanssa alueen suunnittelusta vastaa MASU Planning Oy. "Alueella kohtaavat monen aikakauden kasvillisuustyylit ja lajikkeet. Ainon aukion suunnalta vaikutteena ovat vanhan kartanoympäristön kulttuurikasvit ja luonnon monimuotoisuus. Tämä vaiheittuu Amfin aukiolle kulkiessa 1950- ja 1960 -lukujen yksinkertaisempaan lajikevalikoimaan ja ilmeeseen, sekä avoimeen, kampusalueella tunnusomaiseen käyttönurmeen", kertoo maisema-arkkitehti MARK, MDL Malin Blomqvist.

Alueen maanrakennustyöt alkavat kesäkuun lopulla ja kestävät noin viisi viikkoa. Joitakin istutuksia tehdään vielä syksyn 2022 aikana. Työmaa tullaan aitaamaan ja kevyt liikenne ohjataan kulkemaan turvallisesti työmaan ohi.

Havainnekuva: MASU Planning Oy

Suuntaa-antava havainnekuva Korkeakouluaukiolta (viheralue kuvan vasemmassa reunassa). Alueelle tullaan istuttamaan muun muassa saniaisia, perennoja ja pensaita.

Lisätietoja:

Aapo Pihkala, projektipäällikkö, kestävä kehitys ja maisema, [email protected]

Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.