Ennätysmäärä aaltolaisia hyvinvointia kestävällä kampuksella -tapahtumassa

Tapahtuma toi suuren määrän aaltolaisia paikalle A Gridin Mordoriin. Ohjelmassa kuultiin muun muassa Aallon energiansäästökampanjan tuloksista sekä tulevista hyvinvointiprojekteista kampuksella.
Hyvinvointia kestävällä kampuksella -tapahtuma. Puhumassa Tuomo Uusitalo. Kuva: Milla Uusitalo / ACRE

Kestävän kampuksen tiimi järjesti jo perinteiseksi muodostuneen, vuosittaisen katsauksen kampuksen kestävän kehityksen ajankohtaisiin asioihin A Gridissä. Tapahtuman teemana oli tällä kertaa hyvinvointia kestävällä kampuksella.

Kestävää kehitystä kampuksella voidaan tarkastella niin ekologisen, taloudellisen kuin sosiaalisenkin kestävyyden kannalta. Sosiaalinen kestävyys ja kaikkien kampuksen käyttäjien hyvinvointi on kampuskehityksen keskeisessä roolissa tulevina vuosina.

Kampuksen ensimmäiset torkkukapselit ja hyvinvointireitti

Ohjelmassa kuultiin esimerkiksi kampuksen uudesta hyvinvointireitistä, joka avataan huhtikuussa. Hyvinvointireitin varrella voit pysähtyä kuuntelemaan itseään ja ympäristöään lyhyiden oheistehtävien avulla. Reitin voi kiertää avajaispäivänä 19.4. ohjatusti tai myöhemmin omatoimisesti.

Virkistymistä arkipäivien keskellä tukevat torkkumiskapselit saapuvat kampukselle kesän aikana. Opiskelijoiden toiveesta toteutetut torkkumiskapselit ovat osa yksi euro jokaiselle opiskelijalle -osallistavan budjetoinnin projektia. Projekti tullaan toteuttamaan uudelleen taas ensi syksynä.

Tapahtumassa esiteltiin myös Aalto-yliopiston Oasis of Radical Wellbeingin toimintaa. Se toimii läsnä kampuksella sekä digitaalisena verkossa ja tarjoaa hyvinvoinnin avaimia jokapäiväiseen työ- ja opiskeluarkeen sekä vapaa-aikaan. Oasis of Radical Wellbeing -tiimin jäseniä toimii myös Kestävän kampuksen tiimissä, ja monet hyvinvoinnin teemat ovatkin yhteisiä.

Energiansäästökampanjasta hyviä tuloksia

Aalto-yhteisön energiansäästökampanja käynnistyi lokakuussa 2022 yhdessä kansallisen Astetta alemmas-kampanjan kanssa. Yhteiseksi tavoitteeksi asetettiin vähentää sähkön- ja lämmönkulutusta yhteensä 15 prosenttia Otaniemen kampuksella 12 kuukauden aikana verrattuna edellisvuoteen.

Useita energiansäästötoimia on jo tehty, ja säästötulos helmikuussa 2023 on sähkön osalta -3,98% ja lämmön osalta -14,11%. Kokonaistavoitteesta on helmikuun loppuun mennessä säästetty 6,47 prosenttiyksikköä, eli noin 45%.

Yhteisön toiminnalla vaikuttava merkitys

Säästöjä on saavutettu paitsi kiinteistöteknisten toimien avulla, niin myös yhteisö on omien kulutustottumustensa kautta sitoutunut säästötoimiin. Talvikuukausien jälkeen energiansäästökampanja siirtyy kohti kampuksen kokonaistavoitetta toimia yhä hiilineutraalimmin. Energiansäästön kuukausituloksista raportoimme jatkossa kahden-kolmen kuukauden välein syyskuun loppuun asti.

Tapahtumaviikon lauantaina 25.3. Aalto-yhteisö osallistui myös kansainväliseen Earth Hour valomerkkiin ilmaston puolesta sammuttamalla valot tunniksi neljästä kampuksen rakennuksesta. Tämä oli jo yhdestoista kerta, kun Aalto-yhteisö oli mukana tapahtumassa.