Aalto-yliopisto kestävän liikkumisen edelläkävijänä

Aalto-yliopisto haluaa kuulua kestävän liikkumisen edelläkävijöihin. Koko yhteisön kanssa yhteistyössä laadittu kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma luo pohjaa kampuksen kehittämiselle.
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Meneillään olevassa liikkumisen muutoksessa Aalto-yliopisto haluaa olla edelläkävijä ja tarttua rohkeasti kansainvälisiin megatrendeihin, kuten jakamistalouteen sekä sähköiseen ja automaattiseen liikenteeseen. Edelläkävijyys tarkoittaa liikkumisen tarkastelua myös kestävän kehityksen näkökulmasta ja sitä edistäen.

Otaniemen kampukselle on nyt julkaistu kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma, joka kytkeytyy myös Aallon elävään strategiaan. Suunnitelma on laadittu käyttäjälähtöisesti ja tiiviissä yhteistyössä koko yhteisön kanssa. Suunnitelman pohjana on käytetty muun muassa laajaa liikkumistapakyselyä, työpajoja sekä opiskelijahaastatteluja.

Investointi hyvinvointiin ja viihtyisyyteen

Kestävän liikkumisen toimintasuunnitelman tavoitteena on kasvattaa kestävillä liikkumistavoilla tehtyjen matkojen osuutta Otaniemen kampuksella. Se sisältää paitsi vision ja tavoitteet, myös konkreettisia ehdotuksia suunnitelman toteuttamiseen.

"Visiomme on, että jokaisen - opiskelijan, henkilökunnan jäsenen tai vierailijan - on miellyttävää ja helppoa saapua Otaniemen kampukselle kestävillä liikkumistavoilla. Monipuolisilla ja esteettömillä reiteillä mahdollistetaan tasa-arvoinen mahdollisuus liikkua kampusalueen sisällä. Parhaimmillaan kestävä liikkuminen on investointi ihmisten hyvinvointiin ja kampuksen viihtyisyyteen", sanoo projektipäällikkö Aapo Pihkala ACRE:sta.

Koko kampuksen kehittämisen lähtökohtana on toteuttaa viihtyisä ympäristö, jossa innovaatiot palvelevat ihmisiä ja turvaavat alueen kulttuurisen ominaislaadun sekä luonnon monimuotoisuuden säilymisen. Myös kestävän liikkumisen toimintasuunnitelma toimii yhtenä ohjeena ja lähtötietona tulevissa kampuskehityshankkeissa.

Otaniemen kampuksen kestävän liikkumisen toimenpidesuunnitelmaraporttiin pääset tutustumaan täältä.

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.