Yllättävä voittaja Kestävän kampuksen sankariksi 2021

Kestävän kampuksen tiimi äänesti Otaniemen lehmuskujat Kestävän kampuksen sankariksi 2021 kansallisen Energiansäästöviikon tapahtumassa 13.10. Tapahtumassa kuultiin myös muita ajankohtaisia asioita Aalto-yliopiston kampuksen kestävästä kehityksestä.

Aalto-yliopiston, Aalto-yliopistokiinteistöjen ja Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan jäsenistä koostuva Kestävän kampuksen tiimi järjesti jo perinteisen Kestävän kampuksen tapahtuman osana Motivan kansallista Energiansäästöviikkoa. Tapahtuma oli neljättä kertaa kokonaan virtuaalinen.

Tapahtuman aiheina käsiteltiin muun muassa kampuksen hiilineutraaliustiekarttaa, ostoskeskus A Blancin peruskorjausta ja energiatehokkuusparannuksia sekä yliopistokampuksen "Campus Plan 2021-2030" -suunnitelmaa. Tapahtumassa käytiin myös yhteistä keskustelua parhaista energiansäästövinkeistä niin etätyössä kuin kampuksellakin.

Kestävän kampuksen sankari valittiin tänä syksynä viidennen kerran. Useista hyvistä ehdotuksista voittajaksi äänestettiin Otaniemen lehmuskujat. Lehmuskujat ovat tuoneet kestävää kehitystä, luonnon monimuotoisuutta ja kauneutta kampukselle jo paljon ennen yliopistotoimintaa ja on ehdottomasti ansainnut tunnustuksen. Perusteluina kuultiin myös muun muassa se, että toisinaan säästäminen, vain vähäiset toimenpiteet ja vanhan säilyttäminen voi merkittävästi tukea kestävää kehitystä. Palkinnon lehmuskujien puolesta vastaanotti Väreen talovastaava ja Otaniemen luonnon puolesta aktiivisena toiminut Antti Raike.

Kunniamaininnan saivat Osallistavan budjetoinnin projekti, jossa keskitytään opiskelijoiden sekä muiden kampuksen käyttäjien hyvinvointiin, Meri Löyttyniemi työstään yliopiston kestävän kehityksen edistäjänä sekä Sustainability in Teaching -kurssi (kirjautuminen Aalto-tunnuksilla), joka järjestetään jälleen keväällä 2022.

Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

"Trees are the champions, my friends
And we'll keep with them till the end

Nevertheless, only a living tree is a good tree, and here in Otaniemi we have friendly Lindens valuing equity, diversity, and inclusion. Lindens are hermaphrodite (has both male and female organs) and are pollinated by bees and other pollinators. Honeybees find them to be a particularly good source of nectar. Being open-minded, Linden trees attract other wildlife, too, and suffer from a few pests but none that seriously harm the tree. Many moths and butterflies feed their young on Linden leaves and songbirds in turn feast upon the caterpillars. Likewise, the flowers have been used by us for tea and the leaves and bark are edible."

(ote Antti Raikeen puheesta)

Kestävän kampuksen tapahtuma järjestetään jälleen ensi maaliskuussa. Mikäli sinulla on ideoita mistä haluaisit tapahtumassa kuulla, ole yhteydessä Kestävä kampus -tiimiin!

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.

Bar Otapas

Ostoskeskus A Blanciin avautuu uusi viihtyisä baari Otapas

Bar Otapas avautuu perjantaina 1.3. ostoskeskus A Blanciin. Rento uusi kohtaamispaikka on avoinna Iltapäivästä myöhään yöhön.