Viima - Puumiehenkuja 5 sai seikkailuun kutsuvan nimen

Rakennuksen käyttäjät toivoivat rakennukselle virallista nimeä ja ryhtyivät pohtimaan nimeä yhdessä. Rakennuksen virallisena nimenä on ollut rakennuksen katuosoite Puumiehenkuja 5 ja viime vuosina K3 on ollut laajasti käytetty epävirallinen nimi.
Viima-rakennuksen pääsisäänkäynti
Viima-rakennus sijaitsee osoitteessa Puumiehenkuja 5. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Uusi nimi Viima juhlistaa uutta alkua rakennukselle, joka tarjoaa kodin muun muassa Insinööritieteiden korkeakoulun tutkimusryhmille, Sähkötekniikan korkeakoulun sähkökonesalille, Aalto Design Factorylle, Startup Saunalle sekä Aalto Ventures Programille.

Viiman yksi siipi peruskorjattiin ja toinen rakennettiin uudelleen 2021-2022, jonka jälkeen rakennukseen muutti myös uusia toimijoita. Rakennuksen pääkäyttäjät kokoontuivat muuton jälkeen keskustelemaan virallisesta nimestä.
Vuonna 1968 valmistunut Viima tunnettiin ennen nimellä Puumiehenkuja 5, sillä yliopisto käyttää katuosoitetta nimenä virallisen kutsumanimen puuttuessa. Rakennusta on aikaisemmin kutsuttu nimillä Konetekniikka 3 ja K3. Rehtorin päätöksellä keskusteluista nousseista vaihtoehdoista Viima vahvistettiin rakennuksen uudeksi nimeksi.

Nopea suunnannäyttäjä

Viima viittaa ilmavirtaan, jonka tunnet kasvoillasi liikkuessasi nopeasti. Nimenä se sopii lähistöllä olevien rakennusten (Kide, Marsio, Väre) nimien tyyliin, ja se viestii nopeutta, suuntaa ja seikkailua. Näiden teemojen taakse rakennuksen eri toimijat voivat asettua. Nimi on suomenkielinen sana, mutta se on helppo myös ei-suomenkielisten lausua.

Rakennuksessa järjestetään usein erilaisia tapahtumia, kuten työpajoja, hackathoneja ja  opiskelijaprojektien näyttelyitä. Lisäksi se tarjoaa tiloja monenlaisille toimijoille Aalto-yliopiston opiskelijoista ja henkilökunnasta alkaen ulkopuolisiin yrityksiin ja yhteisöihin. Viima on suunniteltu edistämään innovaatiota ja yhteistyötä monitieteisen ympäristön avulla, tuoden yhteen uusia ideoita, huipputuloksia tuottavat tutkijat ja asiantuntemuksensa jakavat opiskelijat.

Ahomansikka

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Otaniemi kampus

Kyselytulos: Tyytyväisyys Aalto-yliopiston kampuksen toimitiloihin on pysynyt hyvänä

Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitila-asiakkaiden tyytyväisyys toimitiloihin on pysynyt hyvänä ja erityisen tyytyväisiä ollaan yhteistyöhön ja asiakaspalvelun laatuun.
Harald Herlin Learning Center
Tutkimus ja taide Julkaistu

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta

Ravintolapalvelut Aalto Spaceen - testaa ja voita!

Testaa, löydätkö kampuksen ravintolat Aalto Space -sovelluksesta ja voita kesäisiä palkintoja.