Ulkoalueiden suunnitteluohjeella kohti yhteisöllistä ja kestävää kampusta

Otaniemen kampuksen ulkoalueiden suunnitteluohje on julkaistu. Sen tarkoituksena on antaa suuntaviivat yliopiston toimintoja sekä luonnon ja ihmisten hyvinvointia tukevien ulkoympäristöjen kehittämiseen. Lisäksi ohjeen tavoitteena on vahvistaa kampuksen tunnistettavaa identiteettiä sekä pitää yllä ulkoalueiden laatutasoa.
Kuva: Aapo Pihkala / ACRE

Otaniemen kampusalueen ulkoalueiden suunnitteluohje on julkaistu syksyllä 2023. Ohjeen mukaisesti ulkoalueiden suunnittelussa korostuvat viihtyisyys, monikäyttöisyys ja saavutettavuus, samalla alueen rikasta historiaa ja luonnon monimuotoisuutta kunnioittaen. Suunnitteluohjeessa avataan kattavasti myös alueen historiaa, mikä auttaa ymmärtämään nykypäivän valintoja sekä pohjustamaan tulevia suunnitelmia.

Ohjeen laadinnassa on huomioitu Aalto-yhteisön tarpeet, sidosryhmien näkemykset sekä alueen kulttuurihistorialliset ja luontoarvot. Tiedonkeruu on perustunut muun muassa yhteisöltä saatuun Leesman-kampuskyselyn palautteeseen, sidosryhmien kanssa käytyihin keskusteluihin sekä alueen luontoa ja kulttuurihistoriaa koskeviin tutkimuksiin.

Vetovoimainen ja kestävä lähiluonto

Kampuksen ulkoalueet halutaan pitää jatkossakin kampuksen vetovoimatekijänä. Otaniemen alue on kansainvälisestikin arvioiden erittäin vehreä ja luonnonläheinen yliopistokampus. Toisaalta kampuksen muuttuessa ulkotilojen käyttö monipuolistuu ja niiden tulee mahdollistaa arjen sujuvuus sekä tapahtumat. Yhteystarpeet muuttuvat ja lisääntyvät sekä käyttöaste kasvaa uusien toimintojen rakentuessa.

"Kampuksen ulkoalueiden identiteetti koostuu sen eri osien summasta. Otaniemi on kokonaisuutena yhdistelmä luontoa, arkkitehtuuria ja historiallisia kerrostumia, Alvar Aallon perinnöstä alueen kartano- ja muinaishistoriaan. Jokainen polku, penkki ja istutus kertoo tarinaa kampuksen historiasta ja on osa sen tulevaisuuden kudosta. Vahvaa identiteettiä halutaan vaalia, käsi kädessä ulkoalueiden hyvän toiminnallisuuden kanssa," kertoo suunnitteluohjeesta vastaava projektipäällikkö Aapo Pihkala ACREsta.

Otaniemen kampuksen ulkotilojen suunnitteluohjeen sekä taustoitusta ohjeeseen liittyen löydät tästä linkistä.

KKJ Kauppa Otaniemi sisäänkäynti

Uusi aasialainen ruokakauppa, KKJ Kauppa Otaniemi, nyt avattu kauppakeskus A Blocissa

A Blocin ostostarjonta on parantunut KKJ Kauppa Otaniemen avajaisten myötä. Tämä on uusi määränpääsi kaikille aasialaisille tuotteille!
Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.