Torkkumiskapselit äänestettiin voittoon

Vuoden 2022 osallistavan budjetoinnin äänestyksen voittaja selvisi marraskuun lopussa. Lepääminen ja päivätorkut nousivat tänä vuonna voiton teemaksi.
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Lukukauden 2022 alkaessa opiskelijat saivat jälleen ehdottaa ideoita kampuksen viihtyvyyden parantamiseksi opiskelijanäkökulmasta. Ideointi perustui vuosittaiseen "yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetoinnin projektiin, joka pilotoitiin vuonna 2021 ja sai tänä vuonna jatkoa. Projektin tavoitteena on kehittää kampusta ja sen käyttöä paremmaksi osallistamalla opiskelijat päätöksentekoon. Projektin toteuttamiseen varattiin 13 000 euroa yliopiston budjetista.

Ideoita saatiin runsaasti. Projektin järjestäjät kävivät läpi kaikki ideat, ja valitsivat niistä viisi ehdotusta äänestettäväksi. Jatkoon valituissa ehdotuksissa toteutui ideoinnin tärkeimmän kriteerit, eli opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen, inklusiivisuus, saavutettavuus, kestävyys, budjetti ja toteutuksen aikataulu.

Opiskelijat saivat äänestää voittajaa ehdotuksista marraskuussa. Ääniä annettiin yhteensä noin 400 kappaletta ja voittajaksi äänestettiin ehdotus torkkumiskapseleista kampukselle.

Opiskelijat toivovat kampukselle lisää mahdollisuuksia lepäämiseen kesken päivän. Päiväunet luentojen välillä tai lounaan jälkeen auttavat aivoja virkistäytymään ja parantavat muistia. Torkkumiskapselit olisivat tehokas tapa lisätä opiskelijoiden mahdollisuutta torkkua kampuksella. Ehdotusta perusteltiin myös siten, että enemmän unta voi parantaa opiskelijan oppimistuloksia, onnellisuutta ja energisyyttä.

Voittajaidea toteutetaan kampuksella kevään-kesän 2023 aikana. Projektin myötä on mahdollisuus toteuttaa arviolta 2-3 torkkumiskapselia.

Lisätietoja antaa ACRE:n projektipäällikkö Aapo Pihkala, [email protected].

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.