Tilojen täyttöastetutkimus käynnistynyt

Tilojen täyttöasteita Otaniemen kampuksella tutkitaan syksyn 2022 aikana.

Kampuksen tilojen täyttöastedataa kerätään tukemaan parempaa tilakokemusta ja kestävää tilankäyttöä. Datasta halutaan selvittää ihmisten lukumäärää tilassa, ei sitä, ketä tilassa olevat ihmiset ovat.

Syksyllä 2022 alkaneessa pilottiprojektissa tietoa kerätään optisilla sensoreilla. Sensorit tunnistavat 3D -hahmon, mutta henkilöt säilyvät täysin anonyymeina. Sensoreita on sijoitettu Otakaari 1:n luentosaleihin ja ryhmätyötilaan, Oppimiskeskuksen ryhmätyötiloihin sekä Rakentajanaukio 4:n ACREn monitilatoimistoon. Tiloissa, joissa sensoreita on, on myös niiden toiminnasta kertovaa lisätietoa.

Pilottiprojektista saatujen tulosten perusteella täyttöastedatan keräämistä voidaan laajentaa myös muihin tiloihin kampuksella.

Mitä sensori näkee? Ihmisiä ei voida datasta tunnistaa. Tiedonkeruun tekniikka ja tietosuoja on käyty läpi yhteistyössä yliopiston ITS:n ja turvallisuuden kanssa.

Lisätietoja:

Antti Säynäjoki / ACRE, [email protected]