Tilojen täyttöastetutkimus käynnistynyt

Tilojen täyttöasteita Otaniemen kampuksella tutkitaan syksyn 2022 aikana.

Kampuksen tilojen täyttöastedataa kerätään tukemaan parempaa tilakokemusta ja kestävää tilankäyttöä. Datasta halutaan selvittää ihmisten lukumäärää tilassa, ei sitä, ketä tilassa olevat ihmiset ovat.

Syksyllä 2022 alkaneessa pilottiprojektissa tietoa kerätään optisilla sensoreilla. Sensorit tunnistavat 3D -hahmon, mutta henkilöt säilyvät täysin anonyymeina. Sensoreita on sijoitettu Otakaari 1:n luentosaleihin ja ryhmätyötilaan, Oppimiskeskuksen ryhmätyötiloihin sekä Rakentajanaukio 4:n ACREn monitilatoimistoon. Tiloissa, joissa sensoreita on, on myös niiden toiminnasta kertovaa lisätietoa.

Pilottiprojektista saatujen tulosten perusteella täyttöastedatan keräämistä voidaan laajentaa myös muihin tiloihin kampuksella.

Mitä sensori näkee? Ihmisiä ei voida datasta tunnistaa. Tiedonkeruun tekniikka ja tietosuoja on käyty läpi yhteistyössä yliopiston ITS:n ja turvallisuuden kanssa.

Lisätietoja:

Antti Säynäjoki / ACRE, [email protected]
Jyrki Koski / Aalto ITS, [email protected]

Ahomansikka

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Otaniemi kampus

Kyselytulos: Tyytyväisyys Aalto-yliopiston kampuksen toimitiloihin on pysynyt hyvänä

Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitila-asiakkaiden tyytyväisyys toimitiloihin on pysynyt hyvänä ja erityisen tyytyväisiä ollaan yhteistyöhön ja asiakaspalvelun laatuun.
Harald Herlin Learning Center
Tutkimus ja taide Julkaistu

Oppimiskeskuksessa pilotoidaan 19.8.2024 alkaen uusia aukioloaikoja

Opiskelijoiden ja henkilöstön mahdollisuudet käyttää tiloja ja kokoelmia laajentuvat.
Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta

Ravintolapalvelut Aalto Spaceen - testaa ja voita!

Testaa, löydätkö kampuksen ravintolat Aalto Space -sovelluksesta ja voita kesäisiä palkintoja.