Pikaratikkalinja 15 liikennöinti alkoi - kulkeminen Otaniemen kampuksella muuttui

Kuljethan pikaraitiotien läheisyydessä varoen. Pikaratikalla on etuajo-oikeus kampusalueella ja ylityspaikoilla.

Liikkuminen Otaniemen kampuksella muuttui pikaratikkalinja 15 liikennöinnin alettua 21.10.2023. Aalto-yliopiston metroasemalta ja Väre-rakennukselta Kandidaattikeskuksen katualueella kulkevat jalankulkijat ja pyöräilijät voivat ylittää raitiotien sopivasta kohdasta.

Korkeakouluaukion ja Ainonaukion välisellä Otaniemen keskusalueella eri liikennemuodot käyttävät samaa tilaa. Pikaratikalla on yleensä etuajo-oikeus, mutta jalankulkijat ja pyöräilijät voivat ylittää alueella pikaratikkatien haluamastaan kohdasta muun liikenteen huomioiden.

Pyöräilijöitä suositellaan ajamaan kohtisuoraan kiskojen yli, sillä renkaan osuminen kiskouraan voi aiheuttaa kaatumisriskin. Myös autoilijoiden tulee pääsääntöisesti väistää pikaratikkaa. Otaniemen kampuksen alueella liikkuminen on monimuotoista ja vilkasta. Siksi turvallinen liikkuminen kiskojen läheisyydessä edellyttää aina huolellisuutta ja harkintaa. Vältäthän poikkeuksetta viime hetken radan ylityksiä, koska painavan vaunun jarrutusmatka on pitkä.

Mikä on pikaraitiotien ylityspaikka?

Ylityspaikka on raitiotien ylitykseen tarkoitettu kohta, jossa pikaratikalla on etuajo-oikeus. Ylityspaikalla tien ylittäjän tulee siis aina väistää raitiovaunua. Tällaisia kohtia Otaniemen kampuksella löytyy muun muassa Aalto-yliopiston pysäkin (Harald Herlin –oppimiskeskuksen lähellä) ja Kide-rakennuksen läheisyydestä. Valo-ohjattuja ylityspaikkoja löytyy Otaniementieltä ja Maarintieltä.

Pikaratikan reitillä ylityspaikka sijaitsee raitiotien raiteiden kohdalla. Viereisten ajokaistojen kohdalla se jatkuu normaalina suojatienä. Ylityspaikalla ei ole suojatien liikennemerkkejä tai ajoratamaalauksia.

Ylityspaikan tunnistaa siitä, että kadun pinta on ruskeansävyistä betonia. Raiteiden keskellä on valkoinen raitiovaunun kuva. Ylityspaikat sekä pysäkit ovat esteettömiä. Reunakivet ohjaavat kulkua, ja erilaisin materiaalein toteutetut varoittavat alueet varmistavat näköesteisten turvallisen kulun pysäkeillä ja ylityspaikoilla.

Lisätietoja HSL:n sivuilta, linkit alla:

Pikaratikka 15 -sivu (HSL)

Pikaratikan ylityspaikat (HSL)

Kysymyksiä ja vastauksia pikaratikasta (HSL)

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.

KKJ Kauppa Otaniemi sisäänkäynti

Uusi aasialainen ruokakauppa, KKJ Kauppa Otaniemi, nyt avattu kauppakeskus A Blocissa

A Blocin ostostarjonta on parantunut KKJ Kauppa Otaniemen avajaisten myötä. Tämä on uusi määränpääsi kaikille aasialaisille tuotteille!
Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.