Otaniemen kampukselle uusi lahopuutaideteos

Kaksi vanhaa ja huonokuntoista lehmusta saivat uuden elämän kampuksella. Puiden rungoista luotiin lahopuutaideteos Korkeakouluaukiolle. Teos täydentyy vielä uusilla lehmuksen taimilla sekä monipuolisilla istutuksilla.
Kuva: Aalto-yliopistokiinteistöt / Milla Uusitalo

Kauppakeskus A Blocin (Otaniementie 12) ja Kandidaattikeskuksen (Otakaari 1) välissä olleet kaksi heikkokuntoista lehmusta korvataan lokakuussa uusilla suurikokoisilla lehmusten taimilla. Vanhat puut olivat erittäin huonokuntoisia ja vaijerein tuettuja, jotta ne eivät kaatuisi. Puille oli jo aiemmin tehty kaikki säilyttämistä puoltavat toimenpiteet, kuten useita hoitoleikkauksia, mutta kuntotutkimukset osoittivat ne hyvin lahoiksi, kärsiviksi sekä ympäristölle ja ihmisille turvallisuusriskiksi.

Vanhojen puiden tilalle istutetaan uusia taimia ja vanhojen puiden rungoista tehtiin Otaniemen kampuksen viimeisin lahopuutaideteos. Teoksen ja Korkeakouluaukion istutukset suunnittelivat Malin Blomqvist, Rosaliina Luminiitty ja Elina Kataja, MASU Planning Oy.

“Teos havainnollistaa vanhan lehmuksen elämänkaaren loppumista, ei vain lahopuuna vaan muistumana historiallisesta kerrostumasta ja kunnianosoituksena uuden ja vanhan kampusalueen arvokkaalle, keskeiselle puustolle. Puunrungot muodostavat symbolin Aalto-yliopiston kampusalueesta, joka perustuu tasapainoiluun kunnioittavan menneisyyden ja muuttuvan tulevaisuuden välillä", sanoo maisema-arkkitehti Malin Blomqvist.

Kahdelle vanhalle lehmukselle uusi elämä

Korkeakouluaukion istutukset valmistuvat syksyllä 2022. Suurin osa vanhoista rungoista on jo asennettu uusille paikoilleen lahopuutaideteokseksi, ja yksi rungoista sijoitetaan Harald Herlin –oppimiskeskuksen eteen maanvaraisesti lisäämään alueen monimuotoisuutta lahopuun muodossa. Lahopuu toimii levähdyspaikkana pieneliöille. Puunrungot valaistaan pimeän aikaan erikoisvalaistuksella.

”Lahopuutaideteos ei toki ole vielä valmis, sillä sen alle ja ympärille istutetaan monilajista kasvillisuutta, josta osa kasvaa korkeaksi ja ulottuu rungoille asti, muodostaen yhteyden elävien ja lahoavien osien välille. Lisäksi vanhoista puista päädyttiin jättämään lopulta yksi rungoista pökkelöksi kasvamaan eli kosketuksiin maaperän kanssa myös juuriston osalta. Näin muodostuu monipuolista ympäristöä erilaisille lahottajille”, kertoo maisema-arkkitehti Elina Kataja.

Viihtyvyyttä ja monimuotoisuutta maisemahankkeilla

Ulkoalueiden kehittäminen on yksi yliopistokampuksen keskeisistä painopisteistä. Jalankulkuyhteyksien lisäksi parannetaan esimerkiksi monikäyttöisyyttä, esteettömyyttä, viihtyisyyttä ja valaistusta sekä kestävän kehityksen mukaisia suunnitteluratkaisuja.

Ulkoalueiden kehittämistä on toivottu muun muassa Leesman-kampuskyselyn kautta saadussa palautteessa. Hankkeiden valmistuttua kampuksen ulkoalueet tukevat myös entistä paremmin tapahtumien, kokeilevan opiskelijatoiminnan ja ympäristötaiteen edellytyksiä.

Otaniemen rantaraitilla sijaitseva lahopuutarha toteutettiin vuonna 2014. Opiskelijakilpailuna toteutettu lahopuutarha oli Suomen Luonnonsuojeluliiton ja Helsingin yliopiston kanssa järjestetty yhteisprojekti.

Pauliina Skyttä, kampusarkkitehti, [email protected]
Aapo Pihkala, projektipäällikkö, kestävä kehitys ja maisema, [email protected]

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.