Osallistavan budjetoinnin projekti huipentui iloiseen istutustyöpajaan

"Yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetoinnin projekti huipentui toukokuun puolivälissä pidettyyn istutustyöpajaan uusien puutarhapenkkien äärellä.
Kuva: Milla Uusitalo / Aalto CRE

Opiskelijoille suunnatun osallistavan budjetoinnin projektin myötä kampukselle saatiin uusi luonnonläheinen istuskelupaikka Ainonaukiolle, Väreen viereen. Voittajaksi äänestyksessä valikoituneet puutarhapenkit asennettiin paikalleen toukokuun puolivälissä, ja samassa yhteydessä pidettiin myös kasvien istutustyöpaja. Istutustyöpajassa päästiin konkreettisesti tutustumaan kaupunkiviljelyyn istuttamalla hyöty- ja koristekasveja penkkien yhteyteen.

-Kampuksen viheralueet ovat nyt muutoksessa, ja meillä onkin tarkat suunnitelmat ulkoalueiden kehittämiseen. Keskeisiä teemoja ovat esimerkiksi luonnon monimuotoisuus ja erilaisten kasvien lisääminen alueelle. Toiveenamme on, että kampusluonto koetaan rentouttavana ja virkistävänä. Haluamme myös tukea sosiaalista vastuullisuutta ja edistää yhteisöllisyyttä erilaisten työpajojen sekä rajoja ylittävän yhteistyön äärellä. Mikä onkaan mukavampaa sekä keholle että mielelle kuin työntää kädet multaan ja nähdä konkreettinen lopputulos uusien istutusten myötä varsin nopeasti, sanoo projektipäällikkö Aapo Pihkala ACREsta.

Puutarhapenkit toimitti Parkly Oy, ja niiden suojakäsittely on tehty Aalto-yliopistossa kehitellyllä, ympäristöystävällisellä LignoSphere -pintakäsittelyaineella. Penkit ovat modulaarisia, ja tarvittaessa siirrettävissä myös johonkin toiseen paikkaan kampuksella. Istutettaviksi kasveiksi valikoitui pölyttäjille suotuisia ja luonnon monimuotoisuutta edistäviä lajeja. Myöhemmin kesällä on tarkoitus istuttaa samalle paikalle myös yrttejä, joita jokainen ohikulkija saa poimia ja hyödyntää keittiössään.

Uusi osallistavan budjetoinnin projekti tullaan toteuttamaan myös tänä syksynä.