Opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin äänestys ratkesi – voittajaksi valittiin puutarhapenkit

Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Keväällä 2021 Aalto-yliopiston opiskelijoilta kysyttiin, miten he haluaisivat käyttää 12 000 euroa yliopiston budjetista kampuksen kehittämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnin näkökulmasta. Ideointi perustui "yksi euro jokaiselle opiskelijalle" -osallistavan budjetin pilottiprojektiin, joka käynnistyi toukokuussa. Projektin tavoitteena on kehittää kampusta ja sen käyttöä paremmaksi osallistamalla opiskelijat päätöksentekoon.

Projektin järjestäjät kävivät läpi kaikki ideat, ja valitsivat niistä viisi ehdotusta äänestettäväksi. Jatkoon valituissa ehdotuksissa toteutui ideoinnin tärkeimmän kriteerit, eli opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen, inklusiivisuus, saavutettavuus, kestävyys, budjetti ja toteutuksen aikataulu.

Opiskelijat saivat äänestää voittajaa ehdotuksista syyskuussa, ja ääniä annettiin yhteensä lähes 800 kappaletta. Voittajaksi äänestettiin ehdotus puutarhapenkeistä.

Opiskelijat toivovat kampuksen viheralueille lisää istuskelupenkkejä, joita voitaisiin hyödyntää esimerkiksi spontaaneihin tapaamisiin ystävien tai työkavereiden kanssa sekä uusien ideoiden luomiseen. Puutarhapenkit tuovat lisää väriä ympäristöön ja tukevat sosiaalista kanssakäymistä sekä virkistymistä luonnon keskellä. Voittajaidea toteutetaan kampuksella syksyn 2021-kevään 2022 aikana.

Osallistavan budjetoinnin pilottihankkeen myötä on tarkoitus tutkia mahdollisuutta toteuttaa vastaavia hankkeita myös jatkossa.

Lisätietoja antaa ACRE:n projektipäällikkö Aapo Pihkala, [email protected].

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.

Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.