Opiskelijakeskus rakennetaan Aalto-yliopiston opiskelijoiden yhteiseksi kohtaamispaikaksi

Kampuksen ytimeen tuleva rakennus on opiskelijajärjestöjen ja yliopiston yhteinen ponnistus.
Opiskelijakeskus nousee aivan Aalto-yliopiston metroaseman viereen. Havainnekuva Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY, KY – Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat ja ruotsinkielinen osakunta Teknologföreningen (TF) saavat pitkään toivotun yhteisen opiskelijakeskuksen kohtaamis- ja oleskelupaikaksi, johon jokaisella aaltolaisella on syy tulla. AYY, Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaiden säätiö sr, TF ja Aalto-yliopisto ovat sopineet opiskelijakeskuksen rakentamisesta Otaniemen kampuksen ytimeen, aivan metroaseman viereen. Rakennushankkeen arvioidaan valmistuvan kesällä 2024.

Alkuvaiheessa Aalto-yliopisto kehittää ja rakennuttaa kohteen. Opiskelijajärjestöt osallistuvat rakennuksen suunnitteluun ja lunastavat kukin osuutensa opiskelijakeskuksesta sen valmistumisen jälkeen. Aalto-yliopisto vuokraa rakennuksesta tiloja esimerkiksi opiskelijapalveluita varten.

AYY:n hallituksen jäsen Otto Usvajärvi: "Mahtavaa, että saimme projektin vihdoin vauhtiin! Tämä talo tulee toimimaan Aalto-yhteisön kotina ja yhdistämään lukuisia opiskelijajärjestö- ja opiskelijaporukoitamme."

KY-säätiön hallituksen puheenjohtaja Antti Perttula: "Kauppatieteilijät ovat pitkään kaivanneet uutta kotia Otaniemeen. Nyt saamme sellaisen aivan kampuksen sydämeen yhteistyössä muun Aalto-yhteisön kanssa. Tämä on hieno asia kyltereille ja merkittävä askel KY:n historiassa."

TF:n hallituksen puheenjohtaja Edvard Ohlström: "Olemme pitkään suunnitelleet Träffpunkt Aaltoa ja on hienoa ottaa ensimmäinen askel kohti TF:n uutta kotia ja koko Aalto-yhteisön yhteistä olohuonetta. Tämä projekti tulee luomaan uusia mahdollisuuksia synergioiden ja yhteisöllisyyden rakentamiseen."

Aalto-yliopiston talousjohtaja Marianna Bom: "Kampukselle keskelle tuleva opiskelijakeskus luo entistä paremmat edellytykset opiskelijoiden yhteisöllisyyden kehittämiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Aalto-yliopisto edistää hanketta ottamalla alkuvaiheessa vastuun hankkeen kehittämisestä ja rakennuttamisesta."

Rakennuksesta tulee helposti lähestyttävä, toiminnallisesti joustava, monipuolista käyttöä tukeva ja energiatehokas. Sisätiloissa tavoitellaan pajamaisuutta ja rentoutta ja teknisissä ratkaisuissa elinkaariedullisuutta ja ekologisuutta. Rakennuksen bruttoala on noin 4 700 neliömetriä.

Opiskelijakeskus rakennetaan niin sanottuun Kemistin kortteliin, jonka kehittämiseksi järjestettiin vuonna 2016 kansainvälinen kutsukilpailu. Kilpailun voitti Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy:n laatima Nexus-ehdotus, joka toimii opiskelijakeskuksen suunnittelun perustana.

Lisätiedot:

• Aalto-yliopiston ylioppilaskunta (AYY): Otto Usvajärvi, [email protected], 040 677 0499
  • Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaiden säätiö: Antti Perttula, [email protected], 044 023 5697
  • Teknologföreningen (TF): Edvard Ohlström, [email protected], 0400 458 557
  • Aalto-yliopisto: Marianna Bom, talousjohtaja, [email protected], 050 575 3762
  • Aalto-yliopistokiinteistöt Oy: Ville Jokela, toimitusjohtaja, [email protected], 050 380 9701

Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.