Muovipakkausten kierrätyspilotti alkaa Aallossa

-Haluamme hyödyntää mahdollisuuden testata muovinkeräystä ja edistää myös tällä tavalla kampuksen kestävää kehitystä ja materiaalikierrätystä. Jokainen kiinteistöissä toimiva voi helpolla tavalla vaikuttaa ja lajitella omat eväs- ja muut muovipakkaukset erilliseen muovinkeräykseen, sanoo Satu Kankaala, Head of Business Development and Sustainability.
-Muovinkeräys puhuttaa tällä hetkellä hyvin paljon. Vaikka muovin erilliskeräyksessä on paljon vielä ratkaisematta, niin haluamme antaa henkilökunnallemme mahdollisuuden edistää kestävää kehitystä lajittelemalla esimerkiksi kaupan muoviset ateriapakkaukset. Näiden muovien kohdalla puhutaankin muovipakkausten erilliskeräyksestä – ei muovin keräyksestä. Samalla laajennetaan kierrätettävien materiaalien kierrätysmahdollisuuksia ottamalla mukaan muovipakkausten rinnalle kartonkipakkausten kierrätyksen. Molemmat näistä jakeista on aikaisemmin lajiteltu Aallossa energiajakeeseen, kertoo kiinteistökoordinaattori Tanja Pietikäinen.
Pilotti käynnistyy kesäkuussa Otakaari 4:ssä sekä Betonimiehenkuja 3:ssa ja 5:ssä. Muovipakkaukset kerätään kiinteistöissä erillisastioihin, josta ne toimitetaan Fortumin muovinkeräyslaitokseen. Kierrätetystä muovista valmistetaan muun muassa kastelukannuja ja erilaisia muita puutarhamuovituotteita. Kokeilu on voimassa vuoden 2019 loppuun asti, jonka jälkeen tavoitteena on laajentaa muovinkeräys koko kampukselle.
Lisätietoja:
Aalto CRE/Tanja Pietikäinen, [email protected]
- Julkaistu
- Päivitetty: This content was originally published on www.aalto.fi.
Read more news

Yli 80 prosenttia kampuksen energiansäästötavoitteesta saavutettu
Myös kesän aikana kampuksella on saavutettu suuria säästöjä energiankulutuksessa.
Ehdota, miten käyttäisit 13 000 euroa Aalto-yliopiston opiskelijoiden hyvinvointiin!
Jätä ehdotuksesi 29.9.2023 mennessä osallistavan budjetoinnin hankkeeksi parantamaan opiskelijoiden hyvinvointia kampuksella. Ideoista äänestetään voittaja vielä vuoden 2023 aikana.
Tyytyväisyys toimitiloihin on noussut Aalto-yliopiston kampuksella
Asiakastyytyväisyys on noussut pandemian jälkeen Aalto-yliopistokiinteistöjen (ACRE) toimitila-asiakkailla. Erityisesti kehuja saavat kulunvalvonta, aulapalvelut sekä kokoustilat.