Miten käyttäisit 14 000 euroa Aalto-yliopiston opiskelijoiden hyvinvointiin?

Jätä ehdotuksesi 30.9.2024 mennessä osallistavan budjetoinnin hankkeeksi parantamaan opiskelijoiden hyvinvointia kampuksella. Toteuttamiskelpoisista ideoista äänestetään voittaja vielä vuoden 2024 aikana.
Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.
Kuva: Petri Anttila / Aalto-yliopisto

Vuosittainen opiskelijoiden osallistavan budjetoinnin hanke "yksi euro jokaiselle opiskelijalle" on jälleen käynnissä. Tarkoituksena on löytää pienkehityshanke, joka voidaan toteuttaa yhden lukuvuoden aikana kampukselle. Hankkeen rahoituksena on käytössä 14 000 euroa yliopiston budjetista, eli noin yksi euro per opiskelija.

Onko sinulla jo mielessäsi sopiva kehitysidea?

Jätäthän ideasi meille 30.9.2024 mennessä tällä lomakkeella tai jättämällä viestisi tämän sivun loppuun (vaatii kirjautumisen).

Voit etsiä inspiraatiota ideallesi Aalto-yliopiston kaikista kolmesta arvosta; vastuullisuus, rohkeus ja yhteistyö. Otathan myös huomioon ideasi inklusiivisuuden, saavutettavuuden ja kestävyyden.

Viime vuonna osallistavan budjetoinnin toteutettavaksi projektiksi äänestettiin yhteisölliset pianot, jotka sijoitettiin Otakaari 1:n U-siipeen sekä Viima-rakennukseen. Aiempina vuosina muita voittoisia ehdotuksia ovat olleen puutarhapenkit sekä torkkumiskapselit.

Mikä tekee ideasta toteuttamiskelpoisen?

• Ehdotuksen toteuttamisen ei tulisi vaatia laajamittaisia rakennustöitä, perustuksia tai rakennuslupia.
  • Ehdotus pitää pystyä toteuttamaan Aalto-yliopiston omistamilla mailla. Tästä linkistä pääset tutustumaan karttaan, johon yliopiston kiinteistöt ja alueet on merkitty. Lisäksi ehdotus pitää pystyä toteuttamaan lukuvuoden 2024-2025 aikana.

Jätäthän ideasi tällä lomakkeella tai keskusteluun uutisen alle (vaatii kirjautumisen) 30.9.2024 mennessä. Projektitiimi käsittelee ehdotukset, ja toteuttamiskelpoisista ideoista järjestetään loppuvuonna kaikille kampuksen käyttäjille avoin äänestys. Voittajaksi äänestetty ehdotus toteutetaan kevään-kesän 2025 aikana.

Tarvittaessa lisätietoja antaa ACREn kestävän kehityksen koordinaattori Manti Kangas, [email protected]

Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu

Kierrätyskampanja käynnistyy Otaniemen kampuksella

Käynnistämme Otaniemen kampuksella jätteiden kierrätyskampanjan lokakuun alussa. Tavoitteena on lisätä kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää.
Otaparkki pysäköintitalo

Otaparkki avattu Aalto-yliopiston henkilöstölle

Otaparkki-pysäköintitalon kaksi ylintä kerrosta on avattu Aalto-yliopiston henkilöstölle.
Ravintola MOO – Middle of Otaniemi

Uusi ravintola MOO – Middle of Otaniemi on avautunut Marsiossa

Marsioon on avaunut uusi ravintola MOO – Middle of Otaniemi, joka tarjoaa herkullista ja vastuullisesti valmistettua ruokaa aina aamupuurosta myöhäisen iltapäivän kahvihetkiin.
Lahopuu ja metsä

Elävät ja virkistävät kampusmetsät - syksyiset metsänhoitotoimet käynnistyvät

Metsänhoidollisia töitä tehdään syksyllä 2024 muun muassa harventamalla vanhoja puita ja oksia.