Lupaavia tuloksia energiansäästökampanjan vaikutuksista

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet 10.10.2022 ja liityimme myös osaksi kansallista Astetta alemmas -energiansäästökampanjaa. Ensimmäisiä tuloksia energiansäästötoimista on nyt saatu.
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Kampuksen absoluuttiset kulutusluvut loka-marraskuulta 2022 verrattuna loka-marraskuulle 2021 olivat sähkön osalta noin -2,4 prosenttia sekä lämmön osalta noin -11 prosenttia. Energiankulutus kampuksella on siis kaiken kaikkiaan vähentynyt. Energiansäästökampanja käynnistyi maanantaina 10.10.2022.

Tähän mennessä isoimmat rakennuksiin kohdistuneet energiansäästötoimenpiteet ovat olleet ilmanvaihtokoneiden käyntiaikojen optimoinnit sekä valaistuksen ohjausmuutokset, joita jatketaan kattamaan koko kampus talven aikana. Muutamia muitakin energiansäästöselvityksiä ja toimenpiteitä on käynnistetty. Lisäksi yhteisöltä saatuja energiansäästövinkkejä ja kysymyksiä on käsitelty ja soveltuvin osin toteutettu sekä yliopiston eri yksiköissä että ACREssa.

Säällä merkittävä vaikutus energiankulutukseen

Sää vaikuttaa huomattavasti lämmön ja sähkön kulutukseen kampuksella. Huomioitavaa on, että lokakuun keskilämpötila Espoossa on ollut vuosina 2021 ja 2022 lähes sama, marraskuu on tänä vuonna ollut vain hieman edellisvuotta lauhempi. Näin ollen energiansäästö on ollut todellista ja yhteisön yhdessä aikaansaamaa, etenkin lämpöenergian osalta säästöt ovat olleet merkittäviä.

Koko Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia kampanjan alusta seuraavan 12 kuukauden aikana. Energiankulutusta vähentämällä voimme vähentää sähköpulan ja sen myötä mahdollisesti tulevien kiertävien sähkökatkojen todennäköisyyttä.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.

Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.