Kulunhallinnan käytännöt muuttuvat – lue ohjeet miten toimia

Muutokset tulevat voimaan joulukuussa ja ne koskevat kaikkia Otaniemen kampuksella liikkuvia.
Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto

Kampuksen kulunhallinnan käytännöt muuttuvat joulukuusta 2020 lähtien, tarkka ajankohta ilmoitetaan myöhemmin. Muutokset koskevat niin henkilöstöä, opiskelijoita kuin muitakin kampuksella ja kampuksen kiinteistöissä asioivia ja liikkuvia.

Nämä asiat kulunhallinnassa muuttuvat:

• Uusien työntekijöiden, uusien opiskelijoiden ja uusien pitkäaikaisten Aallon vierailijoiden (visitor, yli yhden kuukauden mittainen vierailu) kulkutunnisteiden rekisteröinti ja hallinta siirtyy idm.aalto.fi -itsepalveluportaaliin.
  • Kaikkien (sekä vanhojen että uusien) työntekijöiden ja opiskelijoiden laajempien kulkuoikeuksien hakeminen (erikoistilat) tapahtuu jatkossa omatoimisesti idm.aalto.fi -portaalissa.
  • Jos kulkutunnisteesi katoaa tai unohtuu, toimitaan jatkossa seuraavastikadonnut tai unohtunut kulkutunniste.
  • Aalto-yliopiston vuokralaisten osalta kulkutunnisteiden rekisteröinti ja hallinta tapahtuu ACREn Extranet-palvelussa (extranet.aaltocre.fi).
  • Coworking -asiakkailla otetaan käyttöön mobiilitunniste mobiililaitteeseen.

Nykyisellä henkilöstöllä ja pitkäaikaisilla vierailijoilla on automaattisesti voimassa kulkuoikeus ”common” ja ”staff common” -alueille kaikissa kampusrakennuksissa, nämä astuvat voimaan koronapoikkeusajan jälkeen. Pääset siis liikkumaan auloissa, käytävillä ja henkilöstölle tarkoitetuissa työskentelytiloissa ennakkoon tehtyjen määrittelyjen mukaisesti ilman, että sinun tarvitsee tehdä mitään. Opiskelijoilla on automaattisesti kulkuoikeus jatkossakin ”common” -kulkualueilla, eli alueilla jotka on opiskelijoille tarkoitettu uudet kulkualueet.

Jos huomaat, että kulkuoikeutesi eivät ole kunnossa, muutokset tehdään omatoimisesti itsepalveluportaalissa osoitteessa idm.aalto.fi. Muutamia poikkeuksia tähän on esimerkiksi niiden tilojen osalta, joihin pääsyä varten tulee suorittaa työturvallisuuskurssi.

Tällä hetkellä ovat jo käytössä ja toiminnassa

• kulkuoikeuden automaattinen lisäys Aalto ARTSin pajatiloihin ja -laitteisiin MyCourses-online-perehdytyskurssin hyväksytyn suorittamisen jälkeen ja
  • kulkuoikeuden automaattinen lisäys Aalto CHEMin tiloihin OpenLearning- tai MyCourses-online-perehdytyskurssin hyväksytyn suorittamisen jälkeen.

Kulunhallinnan uudistushankkeesta, uusista toimintatavoista eri tilanteissa, kulkualueista ja muusta tärkeästä aiheeseen liittyvästä löydät lisätietoja täältä: aalto.fi/access

Kulunhallinnan uudistushankkeen koulutukset keskeisille sidosryhmille järjestetään 16.-27.11. välisenä aikana. Kutsut on lähetetty kaikille, joita koulutukset koskevat (aulapalvelut, vartijat, avainvastaavat, vuokralaiset, IT-palvelupiste).

Mikäli sinulle jäi kysyttävää, olethan yhteydessä:

[email protected] tai [email protected]