Kide – uudisrakennuksen uusi nimi kiteyttää eri tieteenalojen sidoksen

Kide on Otakaari 2B -rakennuksen uusi nimi. Aalto-yliopiston opiskelijoille ja henkilöstölle avoinna olleeseen nimikilpailuun tuli 137 ehdotusta.

Rakennuksen osoite vaihtuu vuoden 2023 loppuun mennessä, uusi osoite on Konemiehentie 1.
Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Aalto-yliopiston kampuksen ytimeen Otaniemeen pian valmistuva Kide-rakennus (Otakaari 2B) sai nimensä yliopiston opiskelijoille ja henkilöstölle järjestetyn nimikilpailun kautta. Nimi heijastelee erityisesti rakennuksen tulevien käyttäjien tieteenalojen sidosta.

Kide tuo noin 5700 m2 opetus-, tutkimus-, laboratorio- ja toimistotilaa Perustieteiden korkeakoululle ja Sähkötekniikan korkeakoululle. Rakennus täydentää korkeakoulujen tilavalikoimaa ja tuo joustavuutta korkeakoulujen laitosten toimintaan.

“Saimme yhteisöltä suuren määrän upeita ja mielenkiintoisia nimiehdotuksia, teekkarihuumoria unohtamatta. Tuomaristossa etsimme nimeä, joka toisi mieleen fysiikan ja sähkötekniikan tutkimuksen, olisi helposti lausuttava ja istuisi olemassa olevien Aallon kampuksen rakennusten nimistöön. Kide valikoitui tuomariston keskustelussa voittajanimeksi”, sanoo tuomariston puheenjohtajana toiminut Aalto-yliopiston talous- ja rahoitusjohtaja Marianna Bom.

Soljuva nimi tutkimukseen keskittyvälle rakennukselle

Nimikilpailun tuomaristo ja nimivalinnan vahvistanut rehtori Ilkka Niemelä luonnehtivat valintaa kauniiksi, soljuvaksi nimeksi, joka esittelee rakennuksen yhteyden fysiikkaan ja sähkötekniikkaan. Kide on helposti lausuttava ja sopii myös kansainvälisen yleisönkin käyttöön.

Kaikkiaan aaltolaisilta tuli kilpailuun 137 ehdotusta, jotka käsiteltiin anonyymisti. Tuomaristo valitsi kaksi ehdotusta rehtorin ja viestintäjohtajan päätöstä varten. Voittajanimeä ehdotti Aalto-yliopiston tutkimuspalveluiden johtaja Ella Bingham.

Pitkään odotetut, uudet tilat lisäävät merkittävästi tutkimus-, opetus- ja toimistotilojen määrää soveltavan fysiikan kokeelliseen tutkimukseen sekä informaatio- ja tietoliikennetekniikan laitoksen tarpeisiin.

Rakennuksesta on kulku Nanotaloon ja Nanomikroskopiakeskukseen, ja tuo siten lisää mahdollisuuksia myös yhteistyöhön nanoteknologian alalla. Kide valmistuu lokakuun 2023 aikana ja sen osoite vaihtuu ennen käyttöönottoa. Rakennuksen uusi katuosoite on Konemiehentie 1.

Haastattelupyynnöt ja lisätietoa nimikilpailusta
Noora Stapleton, viestinnän erityisasiantuntija

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.

KKJ Kauppa Otaniemi sisäänkäynti

Uusi aasialainen ruokakauppa, KKJ Kauppa Otaniemi, nyt avattu kauppakeskus A Blocissa

A Blocin ostostarjonta on parantunut KKJ Kauppa Otaniemen avajaisten myötä. Tämä on uusi määränpääsi kaikille aasialaisille tuotteille!
Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.

Path in the Laajalahti nature area
Opinnot, Yliopisto Julkaistu

Hyvinvointireitti Otaniemen kampuksella

Viidestä pisteestä koostuvan hyvinvointireitin teemoina ovat tunteiden havainnointi, luontosuhteen vaaliminen, kehollisuus, rauhoittuminen ja kohtuullisuuden pohdinta