Kestävän kampuksen sankarit, urbaanit mainarit ja kiertotalouden jamesbond esillä Kestävän kampuksen tapahtumassa

Osana kansallista energiansäästöviikkoa Kestävän kampuksen tiimi järjesti Kestävän kampuksen tapahtuman keskiviikkona 7.10.2020. Ohjelma oli hyvin monipuolinen ja täynnä ajankohtaisia aiheita, esillä olivat muun muassa "urbaanit mainarit" ja kiertotalouden jamesbond. Myös Kampuksen kestävän kehityksen sankari valittiin nyt neljännen kerran.

Aalto-yliopiston, ACREn ja AYY:n jäsenistä koostuva Kestävän kampuksen tiimi järjesti jo perinteisen Kestävän kampuksen tapahtuman osana Motivan kansallista Energiansäästöviikkoa. Tapahtuma oli toista kertaa kokonaan virtuaalinen, ja parhaimmillaan tapahtumassa oli mukana yli 50 osallistujaa.

Tapahtuman ohjelma oli monipuolinen. Tilaisuudessa kuultiin muun muassa viimeisimmät kuulumiset hiilineutraalin kampuksen tavoitteista ja saavutuksista, Ylen uutisissakin julkisuutta saaneesta Aalto Works -energiaratkaisusta sekä käyttäjälähtöisestä, digitaalisesta energianhallinnasta. Myös kampuksen ulkoalueiden kehittämisestä sekä biodiversiteetista käytiin läpi ajankohtaisimmat asiat.

Myös osallistujien hyvinvointiin oli kiinnitetty huomiota etätapahtumassa. Tilaisuuden aloitti sekä tauotti Leigh Ewinin pitämät hengitys- ja keskittymisharjoitukset.

Tapahtumassa haluttiin muistuttaa myös kampuksen käyttäjiä osallistumisesta yhteisiin talkoisiin kohti kestävämpää tulevaisuutta. Lähinnä opiskelijoille suunnattu Green Nudges ja toisaalta taas henkilöstölle suunnattu ympäristöagentti -valmennus ovat hyvin konkreettisia ja käyttäjäläheisiä projekteja, joilla voi vaikuttaa omaan kampusympäristöönsä helposti. Ja vielä helpommin, ilman erillistä valmennusta tai osallistumista projekteihin jokainen voi olla "urbaani mainari" tuomalla vanhan, ylimääräisen kännykkänsä tietoturvalliseen materiaalikiertoon IT palvelupisteelle.

Kampuksen kestävän kehityksen mestari valittiin nyt neljättä kertaa. Tällä kertaa mestareiksi valikoitui useiden hienojen esitysten joukosta ruokahävikin vähentämiseen keskittyvä, opiskelijoiden perustama Foodl -Telegram-ryhmä sekä omalla tominnallaan työyhteisön arjessa kestävää kehitystä edistävä aaltolainen, Teknillisen fysiikan laitoksen Staff Scientist Kristoffer Meinander. Kunniamaininnan sai AYY:n siirtyminen hiilineutraaliin sähköön opiskelija-asunnoissa. Lämpimät onnittelut vielä kaikille!

ps. Muistathan osallistua myös Energiavartti-tietovisaan!

Path in the Laajalahti nature area
Opinnot, Yliopisto Julkaistu

Hyvinvointireitti Otaniemen kampuksella

Viidestä pisteestä koostuvan hyvinvointireitin teemoina ovat tunteiden havainnointi, luontosuhteen vaaliminen, kehollisuus, rauhoittuminen ja kohtuullisuuden pohdinta