Isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet 10.10.2022 ja osallistuimme myös kansalliseen Astetta alemmas -energiansäästökampanjaan. Loppuvuonna 2022 saavutettiin jo isoja säästöjä kampuksen energiankulutuksessa. Jatkamme myös uusien energiansäästötoimien jalkauttamista.
Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Lokakuussa 2022 alkaneen energiansäästökampanjan myötä kampuksella on säästetty jo paljon niin sähkö- kuin lämpöenergiaakin. Absoluuttiset kulutusluvut verrattuna vuoden 2022 joulukuuta vuoden 2021 joulukuuhun ovat sähkön osalta -7,15 prosenttia ja lämmön osalta -23,36 prosenttia.

Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia energiansäästökampanjan alusta seuraavan 12 kuukauden aikana. Koko 15 prosentin vuositavoitteesta on loka-joulukuun aikana saavutettu reilu neljäsosa.

Uusia energiansäästötoimia käyttöön

Säästömahdollisuuksia on edelleen löydetty talojen ilmanvaihdosta ja pienistä lämpötilansäädöistä sekä LED-valaistusta lisäämällä. Erityisen tärkeää on kuitenkin huomioida, että koko yhteisön sitoutuminen energiansäästöön kaikessa toiminnassaan tuo tuloksia.

Osana energiansäästötoimia Otaniemen kampuksella olevat autojen lämmitystolpat kytketään pois käytöstä tammikuun aikana. Lämmitystolppia on muutamilla yliopiston rakennusten parkkipaikoilla.

Lämmitystolppien käytöstä poistaminen tuli esiin yhteisön jättämänä omana energiansäästöehdotuksena. Mikäli sinulla on kysyttävää tai esimerkiksi tolpan avain palautettavana, olethan yhteydessä oman talosi talovastaavaan.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.

Lisätietoa voit kysyä myös ACREn palautelomakkeen kautta tai osoitteesta [email protected].

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.