Elävät ja virkistävät kampusmetsät - syksyiset metsänhoitotoimet käynnistyvät

Kampuksen metsäalueilla kasvaa eri-ikäistä ja eri lajista puustoa, ja metsien hoitaminen sekä iäkkään ja myös nuoremman puusukupolven kehityksen turvaaminen on tärkeää. Metsänhoidollisia töitä tehdään syksyllä 2024 muun muassa harventamalla lahovaurioisia puita ja oksia.
Lahopuu ja metsä
Kampusmetsää. Kuva: Minttu Somervuori / ACRE.

Arboristimetsänhoitaja tekee iäkkäiden puiden sekä vaarallisten oksien rakenneleikkauksia ja puuston hoitoa kampusalueella syksyllä 2024. Kaupunkipuusto Otaniemen kampuksella on vuosien aikana saanut kasvaa iäkkääksi, ja kampuksen metsäalueet ovat rakenteeltaan hyvin erilaisia. Hoitotoimien myötä mahdollistetaan myös uuden ja nuoremman puusukupolven kehitys mahdollisimman hyvin.

Lahopuun yksityiskohta
Lähikuva lahopuusta kampuksella. Kuva: Minttu Somervuori / ACRE.

Puita, joiden oksisto vaatii uudistamista, hoitoleikataan. Ne puut, jotka ovat lahottajisienen tai runkovaurioiden vuoksi vaarassa kaatua, saatetaan turvallisesti maahan turvaamaan lahopuujatkumoa kampuksen metsäluonnossa ja puistoalueilla.

Kaikkialla kampusmetsissä toteutetaan lahopuujatkumoa, joka antaa kampusmetsissä ravintoa lahottajille sekä useille sienilajeille, sammalille ja jäkälille.

Metsät saavat lahopuulisäystä niin, että järeät lahorungot jätetään aina maastoon ja maisemoidaan luonnollisen kaltaisesti kaupunkimetsään soveltuvalla tavalla. Maastoon jätetään myös tekopökkelöitä ja pystylahopuuta.

Lahopuut lisäävät hyönteisten sekä maaperän eliöiden elinmahdollisuuksia, sillä ne toimivat lajistolle pesimäpaikkoina ja sisältävät onkaloita. Maatuessaan metsän kenttäkerrokseen ne pidättävät kosteutta ja muodostavat viileitä ja mikroilmaston suhteen edullisia kosteita pesimäpaikkoja. Lahopuu toimii myös sienten ja mikrobien ravintona, ja turvaa luonnollista ravinteiden kiertoa metsissämme.

Lehtometsä
Lehtometsää kampuksella. Kuva: Minttu Somervuori / ACRE.

Kampuksen monilajinen metsäluonto on tärkeä osa kampuksen käyttäjien päivittäisiä virkistymismahdollisuuksia. Kaupunkiluonnon merkitys ja sen tarjoamat ekosysteemipalvelut on tunnistettu osana viihtyisää ja toiminnallista kampusaluetta.

Kampuksella metsäalueiden hoidossa huomioidaan kampuksen käyttäjien turvallisuus, mutta koska kampus on myös liito-oravien ydinaluetta, sen toimiva elinympäristö otetaan huomioon kaikessa metsäalueiden hoidossa.

Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu

Kierrätyskampanja käynnistyy Otaniemen kampuksella

Käynnistämme Otaniemen kampuksella jätteiden kierrätyskampanjan lokakuun alussa. Tavoitteena on lisätä kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää.
Otaparkki pysäköintitalo

Otaparkki avattu Aalto-yliopiston henkilöstölle

Otaparkki-pysäköintitalon kaksi ylintä kerrosta on avattu Aalto-yliopiston henkilöstölle.
Ravintola MOO – Middle of Otaniemi

Uusi ravintola MOO – Middle of Otaniemi on avautunut Marsiossa

Marsioon on avaunut uusi ravintola MOO – Middle of Otaniemi, joka tarjoaa herkullista ja vastuullisesti valmistettua ruokaa aina aamupuurosta myöhäisen iltapäivän kahvihetkiin.
Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.

Miten käyttäisit 14 000 euroa Aalto-yliopiston opiskelijoiden hyvinvointiin?

Jätä ehdotuksesi 30.9.2024 mennessä osallistavan budjetoinnin hankkeeksi parantamaan opiskelijoiden hyvinvointia kampuksella. Ideoista äänestetään voittaja vielä vuoden 2024 aikana.