Eläköön kampus! Otakaari 2:n peruskiven muuraus juhlisti yliopiston uudisrakennuksia

Kampuksen uusimpien rakennusten, Otakaari 2A:n ja 2B:n, peruskivi muurattiin 29.9.2022. Tilaisuudessa paljastettiin myös Otakaari 2A -rakennuksen uusi nimi, Marsio, joka on kunnianosoitus Aalto-yliopiston alumni Aino Marsio-Aallolle.
Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä ja rehtori Ilkka Niemelä muuraavat peruskiveä. Kuva: Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Otakaari 2A ja 2B -rakennusten peruskivi muurattiin syyskuun lopulla. Tilaisuudessa julkistettiin myös Otakaari 2A:n uusi nimi, Marsio, Aino Marsio-Aallon perintöä ja uraauurtavaa työnjälkeä suomalaisessa muotoilussa kunnioittaen.

"Kampus on yhteisön koti, joka toivottaa tervetulleeksi opiskelijat, tutkijat, kumppanimme ja muut työstämme kiinnostuneet. Nyt nousevien rakennusten muodostama kokonaisuus avaa aivan uudella tavalla ovia Aalto-yliopiston monialaisuuteen, törmäyttää aloja ja ihmisiä, yhdistää digitaalista ja fyysistä maailmaa, on moniaistillinen, interaktiivinen, yllätyksellinen, inspiroiva ja elämyksellinen. Samalla se kätkee sisäänsä tieteellistä huippututkimusta", sanoi Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä yliopiston tervehdyksessä.

Otaniemi kasvaa ja elää ajassa. Tilaisuudessa pidetyissä tervehdyksissä korostuivat paitsi yliopiston jatkuva muutos, myös kampuksen sekä sen lähiympäristön kehittyminen.

Keskellä kehittyvää kampusta

"Yliopistojen toimintaan kuuluu kehitys ja muutos", kuvaili eduskunnan puhemies Matti Vanhanen valtiovallan tervehdyksessä.

Kampuksen uusimpien rakennusten myötä elämä, tapahtumat ja kohtaamiset, palaavat konkreettisesti kampukselle muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen. Toisaalta uusissa rakennuksissa on huomioitu entistä paremmin digitaalisen ja fyysisen tilan yhteensovittaminen hybridityöskentelyn ja -opiskelun tukena.

Otakaari 2A ja 2B:n rakentamisessa on toiminut avoin ja saumaton yhteistyö työmaan sekä koko Aalto-yhteisön välillä. Kampuksella on totuttu siihen, että liikennejärjestelyt muuttuvat tiuhaan ja paljon on keskeneräistä, mutta ilahduttu aina myös siitä, miten valmistuneet hankkeet tekevät Otaniemestä yhä viihtyisämmän ja paremman paikan.

Marsio-rakennukseen valmistuu tiloja Taiteen ja suunnittelun korkeakoululle sekä kokonaisuudessaan Aalto-yliopiston käyttöön ja näyteikkunaksi. Otakaari 2B tuo puolestaan kovasti kaivattua tutkimus- ja laboratoriotilaa kampuksen keskeisimmälle paikalle. Tästä rakennuksesta tulee myös yhdyskäytävä Nanotaloon. Rakennusten on määrä valmistua vuosina 2023-2024.

Rakennuttaja: Aalto-yliopistokiinteistöt
Urakoitsija: NCC
Suunnittelija: Arkkitehtitoimisto SARC

Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.