ACRE lahjoitti Lego-palikoita päiväkoteihin

Aalto-yliopisto ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy (ACRE) lahjoittivat yliopiston vanhoja Lego-palikoita Touhula-päiväkodeille. Legot olivat aiemmin yliopiston kampuskehityksen käytössä osana Aallon ja MIT-yliopiston CityScope-yhteisprojektia, mutta projektin jälkeen Legoille haluttiin antaa uusi elämä lasten käsissä.
Kuva: Milla Uusitalo / ACRE

Aalto-yliopisto ja Aalto-yliopistokiinteistöt Oy (ACRE) lahjoittivat yliopiston vanhoja Lego-palikoita Touhula-päiväkodeille. Valkoiset Legot olivat aiemmin yliopiston kampuskehityksen käytössä osana Aallon ja MIT-yliopiston (Massachusetts Institute of Technology) CityScope-yhteisprojektia. Projektissa Legoja käytettiin lisätyn todellisuuden alustana, jolla voitiin visualisoida kampuksella erilaisten muuttujien välisiä suhteita sekä simuloida eri projektien vaikutuksia esimerkiksi vaihtamalla eri palikoiden paikkoja tai määrää. Otaniemi toimi projektin prototyyppinä.

Projektin päätyttyä Legoille haluttiin antaa uusi elämä. Osa valkoisista palikoista päätyi Perkkaan koululle Espooseen, ja loput Touhula-päiväkoteihin ympäri Etelä-Suomea.

”Legoja oli paljon, eikä yliopistolta löytynyt tällaiselle määrälle enää uutta käyttöä. Mietimme yhdessä, missä Legoille olisi varmasti tarvetta, ja mieleen tuli päiväkodit. Sitten vain tuumasta toimeen”, sanoo ACREn toimitilapäällikkö Jukka Salmisto

Touhula-päiväkodeissa rakennuspalikat otettiin innostuneena ja iloisena vastaan. Espoon Tikasmäen Touhulassa Lego-laatikot avattiin saman tien ja lapset päästivät mielikuvituksensa valloilleen.

Yksi erä Legoja tuotiin Espoon Tikasmäen Touhulaan. Kuvassa aluejohtaja Pirjo Kosonen/Touhula, toimitilapäällikkö Jukka Salmisto/ACRE, kohdepäällikkö Mikko Aho/ACRE sekä päiväkodin johtaja Daliah Javne/Touhula.

”Varhaiskasvatuksen näkökulmasta Legot toimivat erilaisia lapsia yhdistävänä tekijänä. Rakennuspalikoiden kieli on universaali, jonka jokainen ymmärtää! Legot mahdollistavat niin yhteisleikin kuin yksilöllisen ideoinninkin sekä sosiaalisten taitojen ja tunteiden käsittelyn kehittymisen. Lisäksi ne tukevat loogista ja matemaattista ajattelua.

Näin iso määrä rakennuspalikoita mahdollistaa myös sen, että jokaisen leikin jälkeen rakennettua ei tarvitse purkaa, vaan sen voi jättää odottamaan jatkokehittelyä ja silti Legoja riittää vielä muille lapsille”, sanoo Tikasmäen Touhula-päiväkodin johtaja Daliah Javne.

Legot otettiin heti käyttöön lasten leikkeihin.

Lego-lahjoitus herätti heti myös Touhulan aluejohtaja Pirjo Kososen ideoimaan päiväkotien välisiä yhteistyöprojekteja:

”Lahjoitus yhdistää hienosti Etelä-Suomen Touhuloita. Nyt kun useampi Touhula on saanut erän samanlaisia palikoita, voimme miettiä myös päiväkoteja yhdistäviä projekteja. Tehdään vaikka yhteinen Legojen talvimaailma -näyttely ja valokuvataan se."

Valkoisista Lego-palikoista alkoikin lasten käsissä heti valmistua monenlaisia rakennelmia.

Ilmakuva Tietotie 2 -kiinteistöstä keväällä, näkymässä punatiilisiä rakennuksia.

Senaatti-kiinteistöt ja Aalto-yliopisto allekirjoittivat kiinteistökaupan Otaniemen kampuksella sijaitsevasta kiinteistöstä

Tietotie 2:ssa sijaitseva toimisto- ja laboratoriokiinteistö vahvistaa kampusalueen ytimeen sijoittuvia toimintoja ja palveluita.