Aalto-yhteisöltä monipuolisesti ideoita ja kysymyksiä energiansäästöstä

Kiitos kysymyksistänne! Olemme keränneet syksyn aikana Aalto-yhteisöltä kysymyksiä liittyen Aalto-yliopiston energiansäästötoimiin. Tavoitteena on vähentää Aallon energiankulutusta 15 prosenttia, mikä vaatii paljon yhteisiä ponnisteluja. Ideoita energiankulutuksen vähentämiseen sekä kysymyksiä energiansäästötoimista on kerätty lokakuusta 2022 alkaen. Asiantuntijamme vastasivat loka-marraskuun aikana tulleisiin kysymyksiin.
Kuva: Anni Kääriä / Aalto-yliopisto

Aalto-yhteisöltä kerättiin kysymyksiä ja ideoita liittyen yliopiston energiansäästötoimenpiteisiin tulevan vuoden aikana. Tavoitteena on havaita kampuksen turhat energiasyöpöt sekä auttaa saavuttamaan koko yhteisön yhteinen tavoite vähentää energiankulutusta 15 prosenttia vuoden aikana.

"Kiitos kaikista kysymyksistä sekä uusista energiansäästöideoista! Lähtökohtana on hyvät ja toimivat oppimis- ja työskentelyolosuhteet kampuksella sekä viisas energiankäyttö, eli säästöjä kerätään ensisijaisesti toimilla joita kampuksen käyttäjät eivät edes huomaa", sanoo Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitilajohtaja Kari Haapamäki.

Astetta alemmas ja ilmanvaihto

Aalto-yliopisto on mukana kansallisessa Astetta alemmas -kampanjassa. Kampusrakennusten lämpötilat herättivätkin ajatuksia siihen suuntaan, että osassa tiloja on liian lämmin. Lämpötilakartoitukset ovat yhä käynnissä ja muutamien rakennusten tuloilman lämpötilaa on laskettu asteella. Suurimmassa osassa taloista myös tilan käyttäjä voi itsenäisesti hieman laskea työskentelytilansa lämpötilaa. Pajatilojen lämpötiloista ollaan yhteydessä pajamestareihin.

Muutamat kysymykset liittyivät aihealueeltaan IT-palveluihin ja hukkalämpöihin. Yksi parhaillaan käynnissä olevista isoista yhteistyöprojekteista on Otakaari 1:n konesalin hukkalämpöjen hyödyntäminen rakenteilla olevan Aalto Works -korttelin lämmityksessä. Otakaari 1:n konesalin nykyisen jäähdytysjärjestelmän rinnalle ensisijaiseksi jäähdytyksen tuotantojärjestelmäksi asennetaan Aalto Works -korttelin aluejäähdytys.

Ilmanvaihtokoneiden käyntiaikojen optimointia on tehty syksyn aikana ja lähes jokainen kampuskiinteistö on nyt käyty läpi. Mikäli havaitset, että tiloissa on tunkkaista tai vetää, kannattaa tilakohtaisesti tehdä ilmoitus asiasta Granlund Managerin kautta.

Yhdessä voimme vaikuttaa

Osa energiansäästöehdotuksista liittyi liikkumiseen kampuksella, kuten peseytymiseen ja vaatteiden kuivattamiseen työmatkapyöräilyn jälkeen ja toisaalta myös autoiluun kampuksella. Kannustamme käyttämään joukkoliikennettä tai pyöräilemään kampukselle yksityisautoilun sijaan. Pysäköintipaikkoja kampuksella on hyvin rajallinen, mutta kaupungin rakennusvalvonnan edellyttämä määrä. Vaatteiden kuivauskaappien ja veden käytön osalta toivomme jokaisen omaa harkintaa, käyttöveden painetason laskemiseen on myös talokohtaisesti tehty ratkaisuja.

Valaistus kampuksella herätti useita keskustelunaiheita. Olemme parhaillaan käymässä läpi koko kampuksen sisä- ja ulkovalaistusta. Muun muassa mainosvalaistus A Blocissa ja A Blancissa on muutettu liikkeiden aukioloaikojen mukaiseksi. Sisävalaistuksen osalta muutostyöt on käynnissä Väreessä sekä Ekonominaukio 1:ssa ja selvityksen alla Otakaari 1:ssä sekä Dipolissa.

Turhaan valaistukseen voi myös jokainen vaikuttaa itse sammuttamalla valot tiloista, joissa ketään ei ole. Kannustamme sammuttamaan kaikki sähkölaitteet, kun niitä ei käytetä.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.

Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.