Aalto Works -energiaratkaisu sai Vuoden Energianerokas -tunnustuksen

Aalto-yliopisto ja Fortum uudistavat Otaniemessä sijaitsevan 10 kiinteistön korttelin lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmän hiilineutraaliksi ja lähes täysin omavaraiseksi. Innovatiivinen toteutus on saanut Motivan Vuoden Energianerokas 2022 -tunnustuksen. Ratkaisu perustuu paikallisen tuotannon ja kaukolämpöjärjestelmän yhdistämiseen sekä matalalämpö- ja kylmäverkkoihin.
Havainnekuva: Arkkitehtitoimisto Helin & Co

Aalto Works -kortteliin rakentuvassa energiaratkaisussa tuotetaan rakennuksiin lämmitystä ja lämmintä käyttövettä sekä jäähdytystä suurilla kortteliin keskitetyillä ilma-vesilämpöpumpuilla. Lämpö ja kylmä siirretään kiinteistöihin uusien matalalämpö- ja kylmäverkkojen avulla. Samalla alueella voidaan kierrättää jäähdytyksessä syntyvä hukkalämpö, mikä parantaa tuotannon energiatehokkuutta. Tuotannon omavaraisuusaste on 70–90 prosenttia.

Lisäksi korttelin alueverkko yhdistetään kaukolämpöjärjestelmään, jolloin kaikkein kylmimpien ajankohtien kulutushuiput voidaan tarvittaessa kattaa uusiutuvalla kaukolämmöllä. Energiaratkaisun toisen vaiheen rakentaminen on käynnissä ja valmistuu lopullisesti lähivuosien aikana. Ensimmäinen vaihe otettiin käyttöön vuoden 2021 alussa.

Oivallinen esimerkki tulevaisuutta varten

"Aalto Works -energiaratkaisu on oivallinen esimerkki sovelluksesta, jossa energiaoperaattori ja asiakas yhteiskehittävät asiakkaan tavoitteiden mukaisen energiaratkaisun jo rakennetulle alueelle", kuvailee kilpailun tuomariston puheenjohtaja Tiina Sekki Energiavirastosta.

Tuomariston mukaan ”Skaalautuvan ja monistettavan korttelilämpökohteen kokemukset ja opit helpottavat vastaavien kohteiden toteuttamista tulevina vuosina, kun energiajärjestelmää muutetaan hiilineutraaliksi.”

"Kampusalueella halutaan olla yhtä innovatiivisia kuin yliopistotutkimuksessakin. Otaniemestä ollaan luomassa täysin hiilineutraalia, joten tämä on tärkeä askel kohti kestävän kehityksen tavoitettamme. Esimerkiksi loppuvuonna liitämme ensimmäisen aidon matalalämpökohteen eli uusitun K3-rakennuksen energiajärjestelmään, kertoo Aalto-yliopistokiinteistöt Oy:n (ACRE) toimitusjohtaja Ville Jokela

Älykkään energian pilotointialue ja ekosysteemi

Aalto Works -energiaratkaisu on osa Smart Otaniemi -aloitetta, jolla tavoitellaan älykkään energian pilotointialuetta ja ekosysteemiä Otaniemeen. Aalto-yliopisto ja Fortum ovat myös sopineet tutkimusyhteistyöstä, jossa kaikki syntyvä data hyödynnetään yhdessä muun muassa tutkimukseen ja järjestelmäkehitykseen. Tutkimus koskee myös energiantuotannon ja -kulutuksen optimointia.

"Ensimmäisen rakennusvaiheen tulokset olivat Aalto-yliopistokiinteistöjen kanssa sovittujen tavoitteiden mukaisia, joten pääsimme rakentamaan kakkosvaihetta suunnitellusti. Yhteistyö ACRE:n kaltaisen innovatiivisen edelläkävijän kanssa on osoittautunut erinomaiseksi tavaksi toteuttaa lämpöpumppuja hyödyntäviä hybridiratkaisuja", korostaa Energiaratkaisut -yksikön vetäjä Thomas Ekholm Fortumin lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminnasta.

Fortum vastaa korttelin energiajärjestelmän elinkaaren ajan suunnittelusta, rakentamisesta ja käytön aikaisesta operoinnista. Hanketta toteutetaan ja kehitetään tiiviissä yhteistyössä ja järjestelmää pyritään laajentamaan tulevaisuudessa myös lähikiinteistöihin.

Teksti: Fortum Oyj, viestintä

Motivan Energianerokas-kilpailun verkkosivut

Lisätietoja
Antti Säynäjoki, kehityspäällikkö, Aalto-yliopistokiinteistöt, [email protected], puh. 050 364 3745

Thomas Ekholm, Energy Solutions -yksikön vetäjä, Suomen lämmitys- ja jäähdytysliiketoiminta, Fortum, [email protected], puh. 040-828 0777

• Julkaistu
  • Päivitetty:
  • This content was originally published on www.aalto.fi.