63 energiasyöppöä - yhteisön vinkit auttoivat säästämään energiaa kampuksella

Käynnistimme Aalto-yhteisönä koko Otaniemen kampuksen laajuiset energiansäästötoimenpiteet 10.10.2022 ja osallistuimme myös kansalliseen Astetta alemmas -energiansäästökampanjaan. Merkittäviä säästöjä on saavutettu yhdessä koko yhteisön tuella.

Lokakuussa 2022 alkaneen energiansäästökampanjan myötä kampuksella on säästetty jo paljon niin sähkö- kuin lämpöenergiaakin. Tammikuun osalta absoluuttiset kulutusluvut verrattuna vuoden 2023 tammikuuta vuoden 2022 tammikuuhun ovat sähkön osalta -2,38 prosenttia ja lämmön osalta -17,60 prosenttia.

Aalto-yhteisön tavoitteena on vähentää energiankulutusta 15 prosenttia energiansäästökampanjan alusta seuraavan 12 kuukauden aikana. Koko 15 prosentin vuositavoitteesta on lokakuu 2022-tammikuu 2023 aikana saavutettu hieman alle 40 prosenttia.

Useita energiasyöppöjä ilmiannettu

Pyysimme yhteisöltä vinkkejä kampuksen energiasyöpöistä. Olemme saaneet tähän mennessä 63 vinkkiä, joiden myötä olemme muun muassa kiinnittäneet huomiota huoneiden lämpötiloihin, yhteisten IT-laitteiden asetuksiin, valaistukseen sekä yksittäisiin energiasyöppökohteisiin, joita on korjattu eri puolella kampusta. Viimeisimpänä ideana kampukselle on tulossa tarroja, jotka muistuttavat turhien sähkölatteiden sammuttamisesta sekä fiksusta vedenkäytöstä.

"On ollut mahtavaa nähdä, miten koko yhteisö on saatu mukaan energiansäästökampanjaan. Isoja säästöjä on saatu pienillä muutoksilla sekä järjestelmiin että käyttötapoihin. Tulokset ovat olleet hyviä ja haluammekin kannustaa kaikkia jatkamaan fiksua energiankäyttöä sekä bongaamaan vielä uusiakin energiasyöppöjä",  sanoo Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitilajohtaja Kari Haapamäki.

Osallistu keskusteluun, kysy tai ilmianna energiasyöppö

Mietityttääkö sinua vielä jokin asia kampuksen energiankulutuksessa? Myös kaikki uudet energiansäästövinkit, pienet ja suuret, ovat tervetulleita! Voit jättää viestisi anonyymisti Webropol-lomakkeella tai kirjautuneena verkkokeskusteluun.