Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Aalto-universitetets projekt för studenternas inklunderande budgetering för år 2023 är avslutat, vinnande idén blev en gemensam piano. Två pianon anlände till campuset i maj.
Piano Top Loungessa
Gemensam piano i Kandidatcentret. Foto: Milla Uusitalo / ACRE

Projektet för en inkluderande budget (”en euro för varje student”) fick cirka 30 idéer förra hösten, varav tre valdes för slutlig omröstning. Studenterna röstade för att införskaffa gemensamma pianon, och med en budget på 13 000 euro köptes två pianon till campuset.  Pianona är av hög kvalitet och köptes som återvunna, så budgeten hölls inom ramarna.

Pianon spelas på olika platser på campuset

Den andra pianot placerades i Top Lounge i Kandidatcentret (5:e våningen, U523), och den andra i K3-byggnaden på Träkarlsgränden. Pianona är fritt tillgängliga för alla studenter och ger möjlighet att spela och njuta av musik.

"Gemensamma pianon ger studenterna möjlighet att slappna av, skapa musik tillsammans och stärka gemenskapen på campuset. Pianona har redan väckt stort intresse. Den segrande idén uppfyllde projektets viktigaste kriterier, de främjar studenternas välbefinnande, tillgänglighet, hållbarhet, budgeten samt genomförandetidtabellen, säger Aalto-universitetets utvecklingschef Raili Pönni."

Syftet med det årliga projektet för en inkluderande budget är att öka studenternas inflytande på campusets utveckling och erbjuda konkreta förbättringar för studentgemenskapen. Tidigare år har campuset fått trädgårdsbänkar på Ainoplatsen samt sovkapslar i Harald Herlin -lärcentret och Kandidatcentret.  Projektet för en inkluderande budget kommer att genomföras igen i början av nästa läsåret, hösten 2024.

URL kopierat

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Campus, Universitetet Published:

Restaurangtjänster till Aalto Space - testa och vinn!

Testa om du kan hitta campusets restauranger i Aalto Space-appen och vinn sommarpriser.
Poikkeustilanne-kuvitus
Campus, Undantagssituationer, Universitetet Published:

Förändringar under sommaren på Aalto-universitetets metrostation

Aalto-universitetets metrostations renoveringsarbete kommer att stänga ingångar under sommaren 2024.
Campus, Studier Published:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Campus, Universitetet Published:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.