Avslöja energitjuvar på Aalto-universitetets campus!

Att bygga en hållbar framtid hör till våra gemensamma värderingar. Betydande energisparåtgärder har genomförts på campus under flera år, men nu behöver vi även din hjälp. Vi utmanar hela campusgemenskapen med på ett energispartalko och att dela de bästa energisparidéerna!
Foto: Mikko Raskinen / Aalto-universitetet

Åtgärder för hållbar utveckling har genomförts på Aalto-universitetets campus redan i flera år. Energisparande är en av de viktigaste av dem, och nu har den globala energikrisen ytterligare ökat betydelsen av sparåtgärder.

Fastigheterna på Otnäs campus är mycket olika vad gäller ålder, storlek och användning. Även små förändringar på ställen som förbrukar mycket energi ger betydande inbesparingar. Åtgärder av dem som använder fastigheten har också en stor inverkan, särskilt i byggnader med många användare.

Hela Aalto-gemenskapen deltar i den nationella kampanjen Snäppet svalare – och vi vill att hela personalen och alla studenter vid Aalto-universitetet och användarna av campus engagerar sig. Läs nedan om vad som redan gjorts och om vad som planeras på campus samt dela med dig av dina bästa spartips och avslöja energitjuvar du upptäcker på vårt campus!

Ta också del av Aalto-universitetets och ACRE:s energisparmål för nästa år (pä engelska).

Att spara energi är en gemensam uppgift för oss alla! Dela dina bästa idéer och ställ dina frågor till campusexperterna nedan (för registrerade användare, på engelska).

Du kan också skicka idén anonymt via länken Webropol

URL kopierat

Campus, Studier Published:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Campus, Universitetet Published:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Published:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.
Campus, Universitetet Published:

Dags att rösta! Hur ska vi använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande?

I början av hösten 2023 fick de studerande komma med idéer för hur universitetet ska använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande på campus. Nu är det dags att rösta fram en idé som ska förverkligas på campus under våren 2024 .