Återvinningskampanj inleds på Otnäs campus

En gemensam kampanj för att förbättra återvinning och avfallssortering kommer att lanseras i början av oktober. Målet med denna kampanj är att höja graden av återvinning och minska mängden blandade avfall.
Sekajätekasa Ämmässuon jätteenkäsittelylaitoksella.
En hög med blandat avfall från Aalto-universitetet vid avfallshanteringsanläggningen sommaren 2024.

En ambitiös kampanj med fokus på återvinning kommer att lanseras på Aalto-universitetets campus i början av oktober. Målet med kampanjen är att öka campusets återvinningsgrad från de nuvarande 64% till 70% under de kommande 12 månaderna. Den syftar till att engagera hela Aalto-gemenskapen - studenter, personal, hyresgäster och övriga användare av campus, i att effektivisera återvinningen genom enkla och lätta åtgärder.

"Att öka återvinningsgraden medför betydande fördelar”, säger Janne Laine, vicerektor för innovation vid Aalto-universitetet. ”Genom att minska behovet av icke-förnybara råvaror förlänger vi livslängden på befintliga material och minskar universitetets kostnader för avfallshantering. Genom att återvinna och sortera på rätt sätt säkerställer vi kvaliteten på de återvunna materialen och minskar klimatpåverkan. Målet är också att minska mängden avfall som genereras på campus i allmänhet.”

Små steg gör stor skillnad

För närvarande genereras 1400 ton avfall på campus varje år. Kärnan i kampanjen är tanken att alla kan göra sitt för att minska avfallet och öka återvinningsgraden. Korrekt sorterade avfall går inte till spillo utan kan användas som nya råvaror. Detta är ett steg mot en mer hållbar framtid.

”Med den här kampanjen vill vi också skicka ett budskap om att varje varje aaltonians bidrag är viktigt. Som samhälle har vi utrymme för förbättringar, men lyckligtvis kan vi alla bidra till att uppnå detta mål”, fortsätter Laine.

Kampanjens effekter och utvecklingen av återvinningsgraden kommer att följas upp och rapporteras var tredje månad. Tips för bättre sortering, informationsmöten och vägledning kommer också att erbjudas.

Har du redan någon bra idé eller tips för att förbättra avfallsåtervinningen på campus? Dela dina tankar under denna artikel (endast för inloggade användare) eller skriv till oss på [email protected]. Vid behov kan tips användas för att snabbt få genomslag för återvinningen på campu

URL kopierat

Harald Herlin Learning Center
Forskning och konst Published:

Nya öppettider testas i lärcentret från den 19 augusti 2024

Möjligheterna för studerande och personal att använda lärcentrets lokaler och samlingar kommer att utökas.
Students on Aalto University campus. Photo by Petri Anttila.
Campus, Universitetet Published:

Förslag på hur du skulle använda 14 000 e för välbefinnandet av Aalto-universitetets studenter!

Lämna ditt förslag senast den 30.9.2024 som ett deltagande budgetprojekt för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. En vinnare kommer att röstas fram från de genomförbara idéerna under år 2024.
Itseopiskelutila Y412
Campus, Studier, Universitetet Published:

Nya självstudieutrymmen har öppnats i Kandidatcentret

Nya självstudieutrymmen har öppnats på Kandidatcentret.
Dipoli ilmakuva
Campus, Universitetet Published:

Utvecklingen av kommunalteknik på Otsvängen och Alvarplatsen börjar i augusti

Vägarbeten inleds på Alvarplatsen i augusti 2024 och fortsätter från korsningen mellan Otsvängen och Grottmannavägen mot Servi Maijas väg i september.