Ändringar i passerkontrollen – läs anvisningarna

Ändringarna träder i kraft i december och gäller alla som rör sig på campusområdet.
Foto: Aino Huovio / Aalto-universitetet

Passerkontrollen på campuset ändras i december 2020. Ändringarna gäller personalen, de studerande och alla andra som rör sig i campusfastigheterna och på campusområdet.

Följande ändringar i passerkontrollen träder i kraft i december:

• Registrering och kontroll av passerkort för nya anställda, nya studerande samt Aaltos nya långtidsbesökare (visitor, över 1 månad) överförs till självbetjäningsportalen idm.aalto.fi under december månad.
  • I fortsättningen ska alla anställda och studerande (både gamla och nya) ansöka om passerbehörighet (speciallokaler) själv via portalen idm.aalto.fi-portalen.
  • Om du tappar bort eller glömmer ditt passerkort ska du framöver följa dessa anvisningar borttappat eller glömt passerkort.
  • Registrering och kontroll av passerkort för Aalto-universitetets hyresgäster sker via tjänsten ACRE Extranet (extranet.aaltocre.fi).
  • Coworking-kunderna kommer att få ett mobilpasserkort i sin mobila enhet.

Den nuvarande personalen och långtidsbesökarna har en automatisk passerrätt till ”common” och ”staff common”-zonerna i alla campusbyggnaderna, dessa träder i kraft efter undatagstillstådent som orsakats av corona. Du kan alltså röra dig i foajéer, korridorer och gemensamma arbetslokaler enligt tidigare definitioner och behöver inte göra någonting. Även i fortsättningen har de studerande en automatisk passerrätt till ”common”-zonerna, dvs. de zoner som är avsedda för de studerande nya zoner.

Om du märker fel eller brister i dina passerbehörigheter ska du i fortsättningen ändra på dem på egen hand i självbetjäningsportalen på idm.aalto.fi. Det finns några undantag, t.ex. gällande lokaler som kräver en arbetssäkerhetskurs.

Följande funktioner är redan i bruk:

• en automatisk behörighet till Aalto ARTS verkstadslokaler och verkstadsutrustning efter en godkänd MyCourses-online-orienteringskurs
  • en automatisk behörighet till Aalto CHEMs lokaler efter en godkänd OpenLearning- eller MyCourses-online-orienteringskurs.

Projektet för den nya passerkontrollen ordnar utbildningar för de centrala intressentgrupperna mellan 16 och 27 november. De som utbildningarna gäller har skickats en inbjudan (receptionsservicen, väktarna, nyckeladministratörerna, hyresgästerna, IT-servicepunkten).

Om du har frågor kontakta:

[email protected] tai [email protected]

URL kopierat

Campus, Universitetet Published:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.
Drone image of Otaniemi campus in early December, light covering of snow everywhere, with low sun shining
Campus, Universitetet Published:

Parkeringsförfarandet på campusområdet i Otnäs förenhetligas vid årsskiftet

Campusparkeringen omfattas av ett pilotprojekt som inleds 1.1.2024.
Campus, Universitetet Published:

Dags att rösta! Hur ska vi använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande?

I början av hösten 2023 fick de studerande komma med idéer för hur universitetet ska använda 13 000 euro för att främja de studerandes välbefinnande på campus. Nu är det dags att rösta fram en idé som ska förverkligas på campus under våren 2024 .