Ändringar i passerkontrollen – läs anvisningarna

Ändringarna träder i kraft i december och gäller alla som rör sig på campusområdet.
Foto: Aino Huovio / Aalto-universitetet

Passerkontrollen på campuset ändras i december 2020. Ändringarna gäller personalen, de studerande och alla andra som rör sig i campusfastigheterna och på campusområdet.

Följande ändringar i passerkontrollen träder i kraft i december:

• Registrering och kontroll av passerkort för nya anställda, nya studerande samt Aaltos nya långtidsbesökare (visitor, över 1 månad) överförs till självbetjäningsportalen idm.aalto.fi under december månad.
  • I fortsättningen ska alla anställda och studerande (både gamla och nya) ansöka om passerbehörighet (speciallokaler) själv via portalen idm.aalto.fi-portalen.
  • Om du tappar bort eller glömmer ditt passerkort ska du framöver följa dessa anvisningar borttappat eller glömt passerkort.
  • Registrering och kontroll av passerkort för Aalto-universitetets hyresgäster sker via tjänsten ACRE Extranet (extranet.aaltocre.fi).
  • Coworking-kunderna kommer att få ett mobilpasserkort i sin mobila enhet.

Den nuvarande personalen och långtidsbesökarna har en automatisk passerrätt till ”common” och ”staff common”-zonerna i alla campusbyggnaderna, dessa träder i kraft efter undatagstillstådent som orsakats av corona. Du kan alltså röra dig i foajéer, korridorer och gemensamma arbetslokaler enligt tidigare definitioner och behöver inte göra någonting. Även i fortsättningen har de studerande en automatisk passerrätt till ”common”-zonerna, dvs. de zoner som är avsedda för de studerande nya zoner.

Om du märker fel eller brister i dina passerbehörigheter ska du i fortsättningen ändra på dem på egen hand i självbetjäningsportalen på idm.aalto.fi. Det finns några undantag, t.ex. gällande lokaler som kräver en arbetssäkerhetskurs.

Följande funktioner är redan i bruk:

• en automatisk behörighet till Aalto ARTS verkstadslokaler och verkstadsutrustning efter en godkänd MyCourses-online-orienteringskurs
  • en automatisk behörighet till Aalto CHEMs lokaler efter en godkänd OpenLearning- eller MyCourses-online-orienteringskurs.

Projektet för den nya passerkontrollen ordnar utbildningar för de centrala intressentgrupperna mellan 16 och 27 november. De som utbildningarna gäller har skickats en inbjudan (receptionsservicen, väktarna, nyckeladministratörerna, hyresgästerna, IT-servicepunkten).

Om du har frågor kontakta:

[email protected] tai [email protected]

URL kopierat

Aalto Space mockup ravintolatarjonnasta
Campus, Universitetet Published:

Restaurangtjänster till Aalto Space - testa och vinn!

Testa om du kan hitta campusets restauranger i Aalto Space-appen och vinn sommarpriser.
Poikkeustilanne-kuvitus
Campus, Undantagssituationer, Universitetet Published:

Förändringar under sommaren på Aalto-universitetets metrostation

Aalto-universitetets metrostations renoveringsarbete kommer att stänga ingångar under sommaren 2024.
Piano Top Loungessa
Campus, Samarbete, Studier, Universitetet Published:

Studenterna bestämde: två gemensamma pianon anlände till campuset

Vinnaren av Aalto-universitetets studenternas inkluderande budget är gemensam piano.
Campus, Studier Published:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.