Ändringar i passerkontrollen – läs anvisningarna
Passerkontrollen på campuset ändras i december 2020. Ändringarna gäller personalen, de studerande och alla andra som rör sig i campusfastigheterna och på campusområdet.
Följande ändringar i passerkontrollen träder i kraft i december:
- Registrering och kontroll av passerkort för nya anställda, nya studerande samt Aaltos nya långtidsbesökare (visitor, över 1 månad) överförs till självbetjäningsportalen idm.aalto.fi under december månad.
- I fortsättningen ska alla anställda och studerande (både gamla och nya) ansöka om passerbehörighet (speciallokaler) själv via portalen idm.aalto.fi-portalen.
- Om du tappar bort eller glömmer ditt passerkort ska du framöver följa dessa anvisningar borttappat eller glömt passerkort.
- Registrering och kontroll av passerkort för Aalto-universitetets hyresgäster sker via tjänsten ACRE Extranet (extranet.aaltocre.fi).
- Coworking-kunderna kommer att få ett mobilpasserkort i sin mobila enhet.
Den nuvarande personalen och långtidsbesökarna har en automatisk passerrätt till ”common” och ”staff common”-zonerna i alla campusbyggnaderna, dessa träder i kraft efter undatagstillstådent som orsakats av corona. Du kan alltså röra dig i foajéer, korridorer och gemensamma arbetslokaler enligt tidigare definitioner och behöver inte göra någonting. Även i fortsättningen har de studerande en automatisk passerrätt till ”common”-zonerna, dvs. de zoner som är avsedda för de studerande nya zoner.
Om du märker fel eller brister i dina passerbehörigheter ska du i fortsättningen ändra på dem på egen hand i självbetjäningsportalen på idm.aalto.fi. Det finns några undantag, t.ex. gällande lokaler som kräver en arbetssäkerhetskurs.
Följande funktioner är redan i bruk:
- en automatisk behörighet till Aalto ARTS verkstadslokaler och verkstadsutrustning efter en godkänd MyCourses-online-orienteringskurs
- en automatisk behörighet till Aalto CHEMs lokaler efter en godkänd OpenLearning- eller MyCourses-online-orienteringskurs.
Projektet för den nya passerkontrollen ordnar utbildningar för de centrala intressentgrupperna mellan 16 och 27 november. De som utbildningarna gäller har skickats en inbjudan (receptionsservicen, väktarna, nyckeladministratörerna, hyresgästerna, IT-servicepunkten).
Om du har frågor kontakta:
- Updated:
- Published: This content was originally published on www.aalto.fi.
Read more news
Tillgängliga rutter i Aalto Space -applikationen
Du kan också välja en tillgänglig rutt för navigering på campus.
Använd din röst: 14 000 euro för studenternas välbefinnande
Hösten 2025 fick studenterna komma med idéer om hur universitetet borde använda 14 000 euro för att förbättra studenternas välbefinnande på campus. Nu är det dags att rösta fram den bästa idén för genomförande under våren 2026.
Naturängar främjar mångfald
Kampuksen ulkoalueita ja niitytystä tehdään strategisesti sekä kasvupaikkaa huolellisesti ajatellen.